Ford je na mednarodnem salonu gospodarskih vozil IAA v Hannovru predstavil novo generacijo Transita, največjega LGV-ja v svoji ponudbi, elektrificiranega Transita Custom PHEV in nove rešitve, ki so jih pri Fordu razvili za optimalno upravljanje voznih parkov.
BESEDILO Marko Krautberger, Emil Šterbenk FOTO Ford, Emil Šterbenk
Novi Transit
Novega dvotonskega Forda Transita, ki prihaja na trg sredi leta 2019, po besedah izdelovalca poganjajo motorji z učinkovitejšo porabo goriva, obenem pa ga odlikujejo večja nosilnost, vgrajena povezljivost in napredne tehnologije za pomoč vozniku, prepoznaven pa bo po dovršeni zasnovi novega sprednjega dela in povsem novi notranjosti z izboljšanim prostorom za prevoz tovora.
Sodobno zasnovana notranjost zagotavlja višjo raven udobja delovnega mesta voznika in morebitnih sopotnikov.
Poleg nadgrajenih 2,0-litrskih dizelskih motorjev EcoBlue, ki zagotavljajo manjše stroške uporabe, bo novi Transit v izvedbi z ročnim menjalnikom na voljo tudi z 48-voltno tehnologijo mHEV za še učinkovitejšo porabo goriva, še posebej pri mestnih vožnjah s pogostim ustavljanjem in speljevanjem. Sistem mHEV zajema energijo pri upočasnjevanju in jo shrani v 48-voltni litij-ionski akumulator, da z njo pomaga poganjati motor in električno opremo.
Novi Transit bo seveda na voljo tudi v izvedbi za prevoz potnikov.
Transit Custom PHEV
Ford Transit Custom PHEV ima vgrajen zaporedni hibridni sistem. Sprednji kolesi poganja elektromotor, ki mu kompakten tekočinsko hlajeni 14-kWh paket litij-ionskih akumulatorjev, nameščen pod tovornim dnom, zagotavlja energijo za doseg do 50 kilometrov. Za podaljšanje dosega do 500 kilometrov pa s proizvodnjo električne energije skrbi večkrat nagrajeni 1,0-litrski bencinski motor EcoBoost.
Tehnologija PHEV vozilu omogoča vstop v območja z omejitvami izpustov. Serijska proizvodnja modela PHEV se bo začela v drugi polovici leta 2019. Polnilni priključek v sprednjem odbijaču Transita Custom PHEV omogoča polnjenje prek povezave z vtičnico v gospodinjstvu z napetostjo 240 voltov in tokom 10 amperov ali javno polnilno točko z napetostjo 240 voltov in tokom 16 ali 32 amperov.
V končni proizvodni različici v Hannovru razstavljeni PHEV ima na voljo prav toliko prostora kot dostavnik s klasičnim pogonom in nosilnost preko 1000 kilogramov. Vozilo ima novo zasnovo notranjosti najnovejšega Transita Custom, vključno s posebnimi informacijskimi zasloni za različico PHEV.
Preizkusite ga na testni vožnji >
Uspešno upravljanje voznih parkov
Ford pa je v Hannovru najavil dve novi rešitvi za povezana vozila, ki so jih razvili v Fordovem oddelku za pametno mobilnost (Ford Smart Mobility). Pri njunem razvoju so si pomagali s kombinacijo dragocenih vpogledov v vozne parke z vozili vseh velikosti, ki jih uporabljajo v različnih panogah, in Fordovega poglobljenega strokovnega znanja ter poznavanja vozil in njihovih podatkov. Kot so nam v posebnem pogovoru zagotovili predstavniki proizvajalca, je mogoče nove storitve do leta 2020 pričakovati tudi na slovenskem trgu.
Pri Fordu intenzivno razvijajo svoj telematičen sistem v obliki spletne aplikacije, namenjen lastnikom njihovih lahkih gospodarskih vozil. Novo storitev sta nam v pogovoru podrobneje predstavila Dave Phatak, evropski direktor Ford Commercial Solutions (Fordove komercialne rešitve) in Lee Jelenic CBO, Ford Commercial Solutions.
M&V: Kaj so bila vaša izhodišča pri snovanju novega produkta – Fordove telematike?
D. Phatak: Vsekakor je osnova naša odločitev, da bomo do leta 2020 v podatkovno oziroma komunikacijsko mrežo povezali vsa vozila znamke Ford. Osredotočili smo se na lastnike oziroma upravljavce voznih parkov in upoštevali njihove težave in potrebe. Ne gre za en produkt, ampak dva, in sicer Ford Data Services in Ford Telematics. Gre za podatke o vozilih in vožnji z možnostjo povezovanja z drugimi sistemi pri naročnikih, dispečerjih in disponentih podjetja.
L. Jelenic: Našo podatkovno platformo smo zasnovali tako, da posamezen vozni park poznamo praktično z vsakega zornega kota in podatke pripravljamo za raven operativcev in voznikov do vodij avto parkov ter tudi za potrebe komunikacije z drugimi špediterskimi ali proizvodnimi podjetji. To so podatki o delovanju vozila, lokaciji, trajanju vožnje posameznega voznika, relacijah, kamor so vozila namenjena, stanju v prometu – npr. zastoji, obvozi – in še marsikaj po željah ter potrebah uporabnikov.
M&V: Zakaj ponujate dva produkta, saj gre v bistvu za enotno in celovito rešitev?
D. Phatak: V dialogu s kupci smo ugotovili, da želijo svobodno odločati, na kakšen način bodo povezali svoja vozila in sistem prilagodili specifičnim potrebam njihovih podjetij. Kot proizvajalec imamo na voljo vse podatke o vozilih in jih lahko posredujemo kupcem v skladu z njihovimi željami in potrebami. Če želijo zgolj podatke o vozilih, jim jih lahko zagotovimo, prav tako izhodiščne podatke za njihove obstoječe komunikacijske sisteme. Seveda pa se lahko odločijo tudi za našo celovito rešitev – za Ford Data Services in Ford Telematics.
M&V: Na kakšnem principu delujeta sistema?
L. Jelenic: V obeh primerih podatke o vozilu in vožnji zbira vanj vgrajeni modem in jih pošilja neposredno v oblak. Za potrebe kupcev jih potem pri Fordu obdelajo tako, da npr. vodja voznega parka dobi bistvene podatke, ki so potrebni za njegovo delo in nemoteno obratovanje vozil – od količine AdBlue-ja do potrebnih servisnih posegov v vozilih, delovanju sistemov za čiščenje izpušnih plinov … Po drugi strani pa veliko proizvajalcev že ponuja svoje telematske sisteme, prodajajo jih neodvisni ponudniki. Različne sisteme redno uporabljajo špediterska in proizvodna podjetja. Skozi naš sistem znamo podatke »zapakirati« tako, da jih lahko uporabljajo tudi drugi sistemi.
M&V: Kdaj bodo kupci lahko naročili vaša nova proizvoda?
D. Phatak: V Veliki Britaniji in Nemčiji ju bodo prvi kupci lahko začeli uporabljati že spomladi 2019, od teh dveh trgov pa bomo nadaljevali še po drugih državah, v Sloveniji računam, da bodo naše rešitve na voljo najkasneje v letu in pol.
L. Jelenic: Za razvoj novih produktov smo sestavili skupino 130-ih strokovnjakov po vsem svetu, od katerih je več kot polovica inženirjev s področja programskih računalniških rešitev. Ta skupina nenehno komunicira z uporabniki naših vozil in njihove opazke, težave ter želje sproti upošteva pri praktičnih rešitvah.