Predstavljajte si svet, kjer vam ne bi bilo treba čakati pred rdečo lučjo in bi bil edini razlog za ustavljanje vozila prihod na cilj.
Ford preskuša nov način, s katerim bi nam tehnologija povezanih vozil omogočila takšno pot – in pri tem upošteva, kako se ljudje kot pešci premikamo skozi množico, saj bi se lahko s počasnejšo ali hitrejšo vožnjo izognili trčenjem, ne da bi se vozilo na poti ustavilo.
Projekt upravljanja prednosti v križiščih (Intersection Priority Managementali s kratico IPM), ki ga ta teden v sklopu s strani vlade financiranega programa UK Autodrivepreskušajo na ulicah britanskega mesta Milton Keynes, skuša zagotoviti neprekinjeno vožnjo brez nepotrebnih ustavljanj na križiščih, kar bi hkrati zagotovilo večjo pretočnost prometa ter povečalo varnost in učinkovitost.
“Vemo, da so križišča in semaforji včasih pravo strašilo za številne voznike,” je povedal Christian Ress, nadzornik na področju tehnologij za pomoč vozniku v Fordovem oddelku za raziskave in napredni inženiring. “S tehnologijo povezanih vozil smo ta teden pokazali, kako si predstavljamo svet, v katerem bi se avtomobili zavedali drug drugega in svojega okolja, kar bi omogočilo inteligentno sodelovanje na cestah – in seveda tudi v križiščih.”
Vsako leto povprečni voznik zaradi čakanja pred semaforji izgubi dva dneva. Križišča pa niso le neučinkovita – so tudi vzrok za do 60 odstotkov prometnih nesreč. Če bi se uspeli izogniti ustavljanju na križiščih, bi lahko poleg časa prihranili tudi gorivo, saj voznikom ne bi bilo treba zavirati pri približevanju semaforju in nato ponovno pospeševati.
IPM uporablja komunikacijo vozila z vozilom (V2V), da v bližini križišč uskladi vožnjo z drugimi vozili in predlaga optimalno hitrost, s katero bodo vozila v križišču varno peljala drugo mimo drugega, ne da bi se jim bilo treba ustaviti.
Pri preskusu so bila testna vozila opremljena s komunikacijskimi sistemi V2V, ki oddajajo lokacijo vozila, smer vožnje in hitrost. Vgrajeni sistemi IPM zmorejo prepoznati križišče na poti vozila in smer drugih vozil, ki se mu bližajo. Nato sistem predlaga optimalno hitrost za vsako vozilo, ki se bliža križišču, da jim omogoči varno prečkanje.
V vozilih na testu so sicer za volanom sedeli vozniki, a tehnologija bo predvidoma koristila tudi avtonomnim vozilom. Avtomatiziranje vožnje skozi križišče z uskladitvijo med vozili bo morda nekega dne zagotovilo, da za varno in učinkovito vožnjo ne bomo več potrebovali semaforjev ali prometnih znakov. Današnja avtonomna vozila za neodvisno delovanje uporabljajo tehnologije z vgrajenimi senzorji in podatki navigacijskih zemljevidov, tehnologije za komunikacijo med vozili (V2V) ter med vozilom in vsem ostalim (vehicle-to-everything– V2X) pa bodo pozitivno vplivale na avtonomna vozila prihodnosti.
IPM nadgrajuje druge tehnologije povezanih vozil, ki so jih Ford in partnerji v projektu razvili v sklopu programa UK Autodrive. 20 milijonov funtov (skoraj 23 milijonov evrov) vreden program tehnologije za samodejno vožnjo in povezanost vozil prenaša s testnih poligonov na ulice.
Med tehnologijami, prikazanimi v času dvoletnega programa, ki se bo zaključil ta teden, sta tudi opozarjanje na nevarnost nezgode v križišču – ta voznika med bližanjem križišču opozori na morebitne nezgode – in priporočena optimalna hitrost za zeleno luč (Green Light Optimal Speed Advisory – GLOSA), ki vozilom pomaga, da se sinhronizirajo s semaforji v okolici in se izognejo ustavljanju pred rdečo lučjo.
Zanimivi sta tudi funkciji za parkiranje s sodelovanjem – ta s pomočjo ‘množičnih virov’ sestavlja zemljevid prostih parkirnih mest – in opozarjanje na reševalno vozilo, ki voznike seznani z lokacijo in oddaljenostjo bližajočega se reševalnega vozila.