BESEDILO Matija Janežič, FOTO Ford
Ford je s predstavitvijo prvotnega Transita že davnega leta 1965 kot prvi postavil standarde in smernice za razvoj kombijev. Vse do danes je transit veljal za najbolj prilagodljiv in zanesljiv kombi, vsestransko uporaben za vsakršno vlogo – bodisi za prevoz potnikov ali kot dostavnik. Njegovo značilno zanesljivost in dobro vozno dinamiko zelo cenijo uporabniki intervencijskih vozil, kot so gasilci, reševalci in policisti. To še posebej velja za njegovo manjšo različico Custom, ki je prvič zapeljala na ceste leta 2012, letos pa s prvo veliko prenovo še izboljšuje svoje dosedanje izjemne dosežke najbolje prodajanega kombija v razredu enotoncev v Evropi v letih 2015, 2016 in 2017.
Tourneo Custom je vedno zagotavljal najvišje možno potovalno udobje za do devet potnikov ter vso njihovo prtljago, pa naj je šlo za družine med njihovimi vsakodnevnimi opravki ter počitniškimi popotovanji ali za družbe poslovnežev na njihovi poti do poslovnih uspehov. Zdaj, v svoji najnovejši izdaji, ko je usklajen z elegantnimi Fordovimi smernicami, ki jih uvajajo nova Fiesta in drugi Fordovi osebni avtomobili, lahko dosedanji uspeh še nadgradi in kraljuje v svojem segmentu vozil tudi v prihodnje.
Spremembe zunanjosti se kažejo predvsem v drznem sprednjem delu. S kromirano, športno zasnovano masko hladilnika in sodobno oblikovanimi žarometi z napadalnimi potezami daje novi Tourneo Custom videz neustavljivosti – in prav to si boste kot voznik tudi želeli! Namreč, da se vaša vožnja ne bi končala.
Novi Tourneo Custom ima namreč boljšo vozno dinamiko kot kadarkoli do zdaj – popolnoma primerljivo celo z osebnimi avtomobili. Za dobro osvetlitev ceste pred avtomobilom je na voljo vrsta žarometov z naprednimi tehnologijami, med katerimi je tehnologija HID Ksenon. Prav vse različice so opremljene z dnevnimi lučmi v tehnologiji LED, ki dajejo vozilu edinstven svetlobni podpis.
Ford Tourneo Custom je lahko minibus ali pa udobna poslovna limuzina, skoraj tovorni kombi ali pa zvesti spremljevalec športnikov.
Posodobljene linije se nadaljujejo tudi v notranjosti, ki je prav tako v stilu oblikovnih linij, predstavljenih z novo Fiesto. To se kaže v ureditvi voznikovega delovnega prostora – vse od imenitnega občutka ob pogledu na merilnike, mehke obloge površin in okrasne vstavke v kromu do Fordovega infozabavnega sistema najnovejše generacije SYNC 3. Do njega dostopamo prek velikega, za dotik občutljivega barvnega zaslona z diagonalo osmih palcev, ki elegantno izstopa iz armaturne plošče in omogoča tudi polno povezljivost s pametnimi telefoni prek sistemov Apple CarPlay in Android Auto.
Velik je tudi nabor sistemov za pomoč vozniku. Ford Tourneo Custom je prvi avtomobil v svojem segmentu, ki so ga opremili z inteligentnim omejevalnikom, ki največjo hitrost vožnje samodejno prilagaja omejitvam, pri tem pa uporablja vmesnik za prepoznavanje prometnih znakov, kar pomeni konec plačevanja visokih kazni za prekoračitev omejitev hitrosti. Na voljo so še zaznavanje vozil v mrtvem kotu, opozarjanje na prečni promet in pomoč pri zaviranju v primeru trka z zaznavanjem pešcev, po novem tudi ponoči. Od predhodnika pa je novi Tourneo Custom ‘podedoval’ opozarjanje na nenamerno menjavo smernega pasu, prilagodljiv radarski tempomat in še kaj bi se našlo na seznamu opreme.
Oblikovalci so veliko pozornosti namenili tudi povečanju površin in prostorov za odlaganje takšnih in drugačnih predmetov, tudi največjih. Vključno z dvema zaprtima predaloma na armaturni plošči in veliko pokrito vdolbino z dvema držaloma za lončke na sredinski konzoli ter velikimi vratnimi predali.
Enako je z udobjem v preostali potniški kabini. Tourneo Custom je edini predstavnik svojega razreda, ki v potniški kabini ponuja možnost šestih posameznih sedežev, ki jih lahko uporabniki razporedijo v skladu s svojimi željami, vključno s konferenčno razporeditvijo, se pravi tako, da gledajo drug proti drugemu, lahko pa so vsi obrnjeni tudi naprej. Mogoče jih je zlagati na različne načine, ali pa jih preprosto vzamete iz avtomobila in prostor uporabite za prevoz večjih predmetov.
Inženirji so poskrbeli tudi za več udobja, in sicer z izboljšanim oblazinjenjem in prevlekami sedežev ter optimizacijo njihove geometrije, da telesa bolje zadržujejo v udobnem položaju. Izboljšali so tudi zvočno izolacijo kabine in klimatsko napravo, ki hitro ogreje ali ohladi tudi zadnji del kabine. Deset zvočnikov poskrbi za ugodno zvočno kuliso, potniki pa lahko svoje mobilne naprave priključijo v šest vtičnic USB. Izboljšane so obloge vrat in tal, kar gotovo prispeva k boljšemu počutju med potjo.
Kaj pa motorji? Tournea Customa poganjajo trije zmogljivi turbodizelski štirivaljniki z delovno prostornino dveh litrov, ki so na voljo z močmi 105, 130 in 170 ‘konjev’. V primerjavi z 2,2-litrskimi predhodniki so novi motorji za 13 odstotkov bolj gospodarni od predhodnikov, na spodnjem območju vrtljajev razvijejo do 20 odstotkov več navora in v zrak v povprečju izpustijo le 162 gramov ogljikovega dioksida na prevoženi kilometer. Delujejo lahko v kombinaciji s šeststopenjskim samodejnim menjalnikom. Za več udobja je na voljo zračno vzmetenje zadnje preme, ki se prilagaja obremenitvi avtomobila, k boljši vodljivosti in zaviranju pa prispeva možnost izbire koles s 17-palčnimi litimi platišči.
Tudi tovorna različica Transit Custom je bila deležna podobne posodobitve zunanjosti in notranjosti kot različica Tourneo. V slednji so razvojniki tako vozniku kot tudi njegovim sopotnikom – njihovo število je seveda odvisno od karoserijske izvedbe – namenili vrsto sodobnih pripomočkov, vključno z najnovejšim infozabavnim sistemom SYNC3. Če tega ni, se kupec še vedno lahko odloči za vmesnik MyFord Dock, na katerega lahko voznik priklopi svoj pametni telefon, predvajalnik MP3 ali satelitsko navigacijo in napravo med potjo tudi polni.
Fordovi inženirji so se še posebej posvetili zagotovitvi nižjih stroškov lastništva in potniško kabino uredili z zelo trpežnimi materiali, ki so morali prestati intenzivno testiranje v razmerah, ki jim je notranjost gospodarskih vozil izpostavljena med vsakdanjo delovno uporabo. Tem merilom seveda ustrezajo tudi sedeži, ki so po eni strani dovolj udobni za lagodno prestajanje voženj, po drugi strani pa so izdelani iz zelo trpežne tkanine, ki je odlično prestala rigorozne teste obrabe.
Že v osnovni različici je moč v Transita Customa naložiti do tri metre dolg tovor oziroma tri evropalete.
Enako pomemben kot udobje in uporabnost potniške kabine je seveda tudi tovorni del avtomobila. Furgon Transit Custom lahko v tovornem prostoru prevaža do 1.450 kilogramov tovora, skupne mase pa segajo od 2,6 do 3,4 tone. V vsakem primeru ga je torej možno voziti z vozniškim dovoljenjem kategorije B. A to ni vse. Novi Transit Custom je mogoče naročiti v dveh medosnih razdaljah in višinah strehe, poleg tega pa je v primeru povečanih potreb po prevozu delavcev na voljo tudi kot kombi-furgon in kombi.
Kupci si ga lahko omislijo tudi zgolj kot šasijo s kabino, ki je lahko osnova za zelo različne nadgradnje, seveda v skladu s potrebami naročnika. A že v osnovni različici je moč v Transita Customa naložiti do tri metre dolg tovor oziroma tri evropalete, pri različici z daljšo medosno razdaljo (L2) pa se ta dolžina poveča na 3,4 metra. Seveda ni treba posebej poudarjati, da je moč europaleto naložiti tako skozi zadnja (ki imajo odprtino, široko kar 1,4 metra, in visoko do 1,7 metra) kot skozi stranska drsna vrata, skupna prostorni¬na tovornega prostora pa je med 6 in 8,3 kubičnega metra.
Prevozniškim potrebam je kos tudi motor, dvolitrski turbodizelski štirivaljnik, ki je na voljo z močmi 77, 96 in 125 kilovatov (105, 130 in 170 ‘konjev’). Najšibkejši ima tudi do okolja prijazno različico ECOnetic, ki v zrak izpušča le 148 gramov ogljikovega dioksida na kilometer – oba zmogljivejša pa si je moč omisliti tudi v kombinaciji s samodejnim menjalnikom. A kmalu bo Ford Transit Custom lahko še bolj prijazen do okolja. Ford namreč v Transitu Customu že nekaj časa preizkuša priključnohibridni pogonski sklop, ki ga bodo prihodnje leto pripravili na serijsko proizvodnjo. V tem primeru bo šlo bolj za električno vozilo s podaljševalnikom dosega, saj bo priključnohibridni Transit Custom lahko z elektriko iz baterij prevozil do 50 kilometrov, kar je povsem dovolj za vožnje v strogem središču mesta, potem pa se bo vključil 1,0-litrski bencinski motor EcoBoost, ki bo poskrbel za proizvodnjo električnega toka, s katerim se bo med daljšimi vožnjami napajal elektromotor.