Fiestina športna zgodovina

22. maja 2018

Spoznajte jo!

TEKST Aljoša Mrak, FOTO Ford

Fiesta že od nekdaj ni bila le živahen in v nekaterih različicah zelo športen civilni avto, temveč tudi osnova za zmagovalne dirkaške različice. Tudi pri zadnji generaciji se to ni spremenilo, saj nova fiesta kot dirkalnik WRC serijsko zmaguje na relijih za svetovno prvenstvo, Sebastien Ogier pa je lani z njo tudi osvojil naslov prvaka – enako pa velja tudi za moštvo. Katere so torej dirkaške različice fieste (poleg tiste iz lego kock, s katero na Youtubu dirkajo vsako zimo)?

Fiestina športna zgodovina

FORD FIESTA ST-LINE

Domači avtomobil pri novopečenem vozniku (ali voznici) kmalu dobi spojlerje, športni zvok in kakšno nalepko na zadku. Zakaj bi improvizirali, če lahko že v Fordovem salonu kupite Fiesto z opremo ST-Line? Ne glede na to, ali je tri- ali petvratna, s kakšnim motorjem je opremljena (1.1 63 kW/85 KM, 1.0 EcoBoost 74 kW/100 KM, 1.0 EcoBoost 92 kW/125 KM, 1.0 EcoBoost 103 kW/140 KM, 1.5 TDCi 63 kW/85 ali 1.5 TDCi 88 kW/120 KM) in ali je opremljena s petstopenjskim ročnim menjalnikom (le najšibkejša različica), šeststopenjskim ročnim ali šeststopenjskim samodejnim, dobite veliko opreme. Ne samo za mikaven videz, ampak tudi za večjo varnost. Školjkasta sprednja sedeža, športni usnjeni volanski obroč, zaščita sprednjih pragov z napisom ST, 17-palčna aluminijasta platišča, športno vzmetenje, sistem Ford SYNC 3 z velikim zaslonom, aktivni tempomat, pametni ključ, štiri kolutne zavore … dajo svoj pečat, zato ga kmalu vzljubite. Kaj pravite, premalo športen? Ste ga preizkusili?

Motor Moč Menjalnik Pogon
bencinski štirivaljnik (1.1) oziroma trivaljnik s turbopuhalom (1.0), turbodizelski štirivaljnik (1.5)  od 63 kW/85 KM   do  103 kW/140 KM ročni petstopenjski (le 63 kW), ročni šeststopenjski ali šeststopenjski samodejni na sprednji kolesi

Fiestina športna zgodovina

FORD FIESTA ST

Če mislite, da je konjenica najpomembnejša, vas pri Fordu preusmerijo k različici Fiesta ST. Iz 1,5-litrskega trivaljnega turbomotorja z oznako EcoBoost so izvlekli kar 200 ‘konjev’, kar pomeni, da vas bo pri polnem plinu mišičasta Fiesta katapultirala od 0 do 100 kilometrov na uro v samo 6,5 sekunde. Za izvrstno podvozje so poskrbeli pri podjetju Ford Performance, voznik bo lahko izbral med tremi voznimi programi: Normal, Sport ali Track. Z zgolj pritiskom na gumb voznik, zanesljivo objet na Recarovem poldirkaškem sedežu, določi delovanje trakcije pogonskih koles, odzivnost stopalke za plin in servovolana ter delovanje motorja. Vau, boste rekli, a Fiesta ST ima eno slabost: ni še naprodaj. Bo pa že junija letos. Kar postavite se v vrsto!

Motor Moč Menjalnik Pogon
bencinski 1,5-litrski trivaljni turbomotor z možnostjo delovanja zgolj dveh valjev  147 kW/200 KM ročni šeststopenjski na sprednji kolesi

Fiestina športna zgodovina

FORD FIESTA R1

Fiesta z oznako R1 je idealna vstopnica v dirkaški šport, ki ga ima tudi v Sloveniji veliko ljudi rado: reli. V osnovi je avtomobil le malo predelan, največji poudarek je na varnosti. Iz 1,6-litrskega atmosferskega motorja razvije 130 ‘konjev’ pri šest tisoč vrtljajih v minuti, za prenos na sprednji kolesi pa skrbi ročni petstopenjski menjalnik. Poleg varnostne kletke, školjkastih sedežev, dirkaških varnostnih pasov in gasilnega sistema ga boste spoznali po dodelanih zavorah (M-Sport) in 15-palčnih makadamskih oziroma 16-palčnih asfaltnih platiščih. Pri volanskem sistemu pomaga električni servo, za zanesljivo lego pa skrbijo blažilniki priznane znamke Bilstein in vzmeti znamke Eibach.

Motor Moč Menjalnik Pogon
bencinski 1,6-litrski atmosferski štirivaljnik  96 kW/130 KM ročni petstopenjski na sprednji kolesi

Fiestina športna zgodovina

FORD FIESTA R2

Odličen dirkalnik, primeren za manj vešče in tudi izkušene dirkače. Iz samo litrskega trivaljnika so pri M-Sportu, s katerimi sodeluje Ford Performance, iztisnili 180 ‘konjev’ in največji navor 250 njutonmetrov pri 3.500 vrtljajih. Zaradi pravil ima dirkalnik R2 samo petstopenjski menjalnik, omogoča pa sekvenčno prestavljanje in se lahko pohvali s tehnologijo priznanega podjetja Sadev. Seveda je tudi podvozje precej drugačno od serijske Fieste, saj ima dirkalnik Eibachove vzmeti in Reigerjeve prilagodljive blažilnike, za varno ustavljanje pa skrbijo 310-milimetrska sprednja koluta (285 milimetrov za makadam) in 280-milimetrska zadnja koluta. Za zabavo poskrbi hidravlična ročna zavora, za vodljivost delna zapora diferenciala, za zanesljivost pa dodelane polgredi. Seveda ne manjka niti digitalna armaturna plošča, ki vozniku posreduje veliko podatkov. Teža? Zgolj 1.030 kilogramov!

Motor Moč Menjalnik Pogon
bencinski 1,0-litrski trivaljni turbomotor z oznako EcoBoost  132 kW/180 KM sekvenčni petstopenjski Sadev na sprednji kolesi

Fiestina športna zgodovina

FORD FIESTA R5

Trenutno eden od najbolj vročih dirkalnikov za državna prvenstva, seveda pa ne moremo mimo evropskega prvenstva ali razreda RC2 svetovnega prvenstva v reliju. Zaradi strogih pravil avtomobilske športne oblasti FIA ima Fiesta R5 zgolj 1,6-litrski turbomotor, ki kljub 32-milimetrski omejitvi pretoka zraka zagotavlja kar okoli 280 ‘konjev’, in petstopenjski sekvenčni menjalnik, ki ga je zagotovilo podjetje Sadev. Za zanesljivo tehnologijo štirikolesnega pogona poskrbijo diferenciali prej omenjenega podjetja, največja prednost pa so dolgi hodi podvozja (Reiger). Pod 18- ali 15-palčnimi platišči (za asfalt ali makadam) se skrivajo tudi ogromne kolutne zavore. Za asfalt poskrbijo 355 x 32 milimetrov velike dodatno hlajene zavore, za makadam pa so primernejši koluti velikosti 300 x 28 milimetrov.

Motor Moč Menjalnik Pogon
bencinski 1,6-litrski štirivaljni turbomotor z oznako EcoBoost  206 kW/280 KM sekvenčni petstopenjski Sadev pasivni štirikolesni

Fiestina športna zgodovina

FORD FIESTA RS WRC

Monster, ki je prvič zapeljal na svetovne relije šele lani – in za veliko poznavalcev ni presenečenje, da so s Fiesto RS WRC zmagali tako med vozniki (Francoz Sebastien Ogier) kot tudi med ekipami (M-Sport World Rally Team). Samo poglejte agresivno obliko (velike spojlerje in široke blatnike) in takoj vam bo jasno, da se pod motornim pokrovom skriva okoli 380 ‘konjev’. In to iz 1,6-litrskega turbomotorja EcoBoost, ki je nastal v sodelovanju Forda in M-Sporta (motor), podjetja Cosworth (elektronika) in Garretta (turbopuhalo, ki diha prek 36-milimetrske omejitve pretoka zraka). Največji navor 450 njutonmetrov krotijo stalni štirikolesni pogon, dva mehanska diferenciala (sprednji in zadnji) in aktivni osrednji diferencial, šeststopenjski sekvenčni menjalnik (sodelovanje med M-Sportom in podjetjem Ricardo) s prestavljanjem prek obvolanske lopatke in povsem predelano podvozje. Nova skupina B? Po moči še ne, po hitrosti so ne glede na podlago (asfalt, makadam, sneg, blato itd.) novodobni dirkalniki že daleč spredaj!

Motor Moč Menjalnik Pogon
bencinski 1,6-litrski štirivaljni turbomotor z oznako EcoBoost  280 kW/380 KM sekvenčni šeststopenjski M-Sport in Ricardo, prestavljanje prek hidravlike (obvolanski uhelj) aktivni štirikolesni

Fiestina športna zgodovina

FORD FIESTA R/X

Poznate relikros? To je verjetno najbolj zanimiva tovrstna avtomobilska športna disciplina, saj so proge speljane po kratkih asfaltno-makadamskih stezah, gledalci lahko vidijo prerivanja in trke kar s tribun. Pa še televizije ga imajo rade, saj je številne akcije lahko ‘pokriti’. Seveda so zraven tudi Ford in njihove Fieste, ki so zelo priljubljene – tudi v ZDA (Ken Block). Glede moči dirkalnikov so sicer skrivnostni, vendar si ob 45-milimetrski omejitvi pretoka zraka lahko predstavljamo, da imajo dvolitrski turbomotorji od 450 do 600 ‘konjev’. Stalni štirikolesni pogon pri Fiesti je povezan s šeststopenjskim sekvenčnim menjalnikom znamke Sadev. Si potem predstavljate, kako so videti dirke šestih dirkačev, ki se prerivajo na prvem ovinku in drzno skačejo ter prehitevajo? Dirkalniki niso zaman poimenovani Supercars, dirkači pa norci.

Motor Moč Menjalnik Pogon
bencinski 2,0-litrski štirivaljni turbomotor  od 331 kW/450 do   441 kW/600 KM sekvenčni šeststopenjski Sadev stalni štirikolesni

 

Prispevek je bil objavljen v reviji Ford Magazine pomlad 2018 >

Prelistaj aktualno številko revije Ford Magazine >