Njegovo kultno ime je prežeto s tradicijo, izjemno harmonijo zvoka in tisto težko razložljivo kemijo z voznikom, ki mu je pripravljen spregledati tudi marsikatero pomanjkljivost.
Kako dolgo bo še lahko hrumel po cestah?
Ford Mustang je danes glasnik tehnične kulture in vsega tistega, kar so si inženirji nekoč morali drzno upati.
Najprej so bili divji konji. Nato so se proti nebu dvignila letala. Mustangi. Dali so navdih za ime avtomobila, ki je pred pol stoletja spremenil vse. Njegov osemvaljnik je zahrumel in motor v tem avtomobilu, še vedno z enakim imenom in zdaj z več kot desetimi milijoni kupcev, hrumi naprej. S svojimi takti pripoveduje pesnitev o drznosti inženirjev in zanesenjaštvu voznikov. Prvi so izdelali ikono, drugi pa jo zapeljali na cesto, kjer vsak pritisk desne noge pospeši ritem, poveča jakost in dvigne srčni utrip.
Avtomobil, ki še danes povezuje več generacij ljudi
Na parkirišču sem zagnal motor in kmalu so pristopili mimoidoči. Vsaj za pogled in kakšno besedo, bili so stari in mladi. Na trgu danes obstaja le še nekaj redkih avtomobilov, ki lahko povežejo tri ali celo štiri generacije ljudi. Mustang spada mednje. Prvega so izdelali leta 1964, ko so iskali nekaj novega, nekaj bolj drznega, nekaj, kar bo Fordovo znamko v ZDA spet potisnilo na vrh zaželenosti.
Športni avtomobil z motorjem V8 je kmalu postal prav to. Vozil ga je filmski James Bond, želeli so si ga tudi Američani. Začel je gibanje subkulture ameriških mišičnjakov in vplival je tudi na oblikovanje avtomobilov.
Harmonija osemvaljnika, tradicija in vse nepopolnosti – to je ta kemija, zaradi katere navdušuje
Pol stoletja pozneje se je Mustang že močno spremenil in postal tehnično veliko modernejši avtomobil, ki pa je zadržal nekdanji inženirski pogum in drznost, prav tako pa divji priokus ameriških konjev in vojnih letal. Vožnja Mustanga ostaja nekaj posebnega, ker tako dobro združuje harmonijo osemvaljnika, simpatično nepopolnost in ker na cesti zagotavlja prav posebno zadovoljstvo. Prežet je s tradicijo in spomini. Čeprav je mogoče kupiti tudi vozniško še ostrejše športne avtomobile, ima tak mustang svojo dušo.
Vožnja takega avtomobila je zato še danes kot pisanje in poslušanje glasbe. Je kot zanimiva harmonija vsega tistega, kar nikakor ni brezhibno, a tam na cesti daje težko opisljivo zadovoljstvo. Zvok, tradicija, vsi spomini in tudi pomanjkljivosti – vse to je ta kemija avtomobila, zaradi katere mu je uspelo preživeti pol stoletja. Prav zato je tudi že toliko let tradicionalno najbolje prodajani športni avtomobil na svetu.
Če bi imeli Slovenci pravo dirkaško stezo …
Tokrat sem lahko sedel v Mustangu Mach1, ki je bil nekaj posebnega. Različica Mach 1 prinaša zmogljivejši petlitrski osemvaljnik, pri katerem so moč s 330 povečali na 338 kilovatov (460 “konjev”). Ta različica avtomobila je od klasičnega mustanga V8 dražja za okvirnih 13 tisoč evrov, avtomobil pa so prilagodili predvsem za boljši izkoristek v resnično skrajni športni vožnji in ob obiskih dirkališč. V Sloveniji, žal, je to še vedno nemogoče – razen ob drifterskem obisku Racelanda, toda na srečo tudi hrvaški Grobnik ni tako daleč.
Celoten članek si preberite >> Kako dolgo še? Izjemen avtomobil in vrhunski zvok.
Avtor: Gregor Pavšič
Foto: Gašper Pirman