Spletno nakupovanje in trend samozaposlitev sta med ključnimi dejavniki izjemne rasti uporabe dostavnih vozil – kar prispeva k večmilijardni evrski injekciji evropskemu gospodarstvu.
Prispevek je resnično ogromen – samo leta 2017 je znašal 675 milijard evrov, kar presega bruto družbeni proizvod držav, kot so Argentina, Saudska Arabija in Švica – in je v primerjavi z letom 2012, ko je znašal 569 milijard evrov, večji za 19 odstotkov.
To je ena od ugotovitev, ki so zapisane v novem poročilu Ekonomija uporabe dostavnih vozil po Evropi (Economics of Commercial Van Usage Across Europe) Centra za raziskave na področju ekonomije in poslovanja (Centre for Economics and Business Research – Cebr). Ford, številka ena med znamkami gospodarskih vozil v Evropi, je naročil izdelavo poročila kmalu po napovedi novega povsem električnega dostavnika Ford Transit, ki bo del razširjene palete elektrificiranih vozil, s katerimi bodo vozniki lažje izpolnjevali zahteve čedalje strožje emisijske zakonodaje.
“Dostavna vozila zagotavljajo ključno oporo v svetu, kjer se izjemno hitro spreminja naš način življenja, dela in mobilnosti. To poročilo kaže, da lahka gospodarska vozila s svojim prispevkom širšemu gospodarstvu dejansko predstavljajo hrbtenico poslovanja v Evropi,” je povedal Hans Schep, generalni direktor oddelka za gospodarska vozila pri Fordu Evropa.
Vzpon dostavnih vozil
Za poročilo so v centru Cebr izračunali vrednost, ki jo podjetja dosegajo s pomočjo dostavnih vozil, na primer za poštne in kurirske storitve, ter prispevke v državni proračun v obliki trošarin na gorivo. Poročilo, osredotočeno na sedem vodilnih evropskih gospodarstev, ugotavlja, da je med letoma 2012 in 2017 do največjega odstotnega povečanja prispevka gospodarstvu prišlo v Veliki Britaniji: od 110 milijard na 145 milijard evrov (32 odstotkov), sledi Nemčija s povečanjem s 139,4 milijarde na 182,9 milijarde evrov (31 odstotkov). Za primerjavo znaša ocenjena vrednost nogometa v gospodarstvu EU 25,5 milijarde evrov.
Ta prispevek omogoča več dostavnih vozil, ki vozijo dlje kot kadarkoli prej. Število dostavnikov na cestah v Franciji, Nemčiji, Italiji, na Nizozemskem, v Španiji, Turčiji in Veliki Britaniji se je od leta 2013 do 2018 povečalo za več kot 10 odstotkov – s 23.250.000 na 25.690.000 – največjo rast so zabeležili v Turčiji (31 odstotkov), Nemčiji (24 odstotkov) in Veliki Britaniji (20 odstotkov).
Skupno so dostavniki na sedmih trgih, zajetih v poročilo, lani prevozili 294 milijard kilometrov – kot bi skoraj 1000 krat zapeljali do Sonca in nazaj – kar pomeni povečanje za 12 odstotkov v primerjavi z 262 milijardami kilometrov, prevoženimi leta 2013. Vozniki dostavnikov v Franciji so prevozili največjo skupno razdaljo 88 milijard kilometrov, vozniki na Nizozemskem in v Španiji pa so prevozili največjo povprečno razdaljo 20.000 kilometrov.
Dostava prihodnosti
Poročilo navaja, da imata za povečanje uporabe dostavnih vozil zasluge dva trenutna trenda. Prvi so dostave blaga spletnih nakupov. Več kot polovica prebivalstva Evropske unije je v letu 2018 nakupovala prek spleta, v VB jih je bilo kar 83 odstotkov, 80 odstotkov na Nizozemskem in 77 odstotkov v Nemčiji. Drugi trend je rast števila samozaposlitev, ki sledi finančnemu zlomu.
Z novimi, strožjimi predpisi se je v številnih evropskih državah povečal pritisk za zmanjšanje izpustov in lokalno izboljšanje kakovosti zraka. Po novih emisijskih standardih EU bodo morali biti izpusti CO2 dostavnih vozil leta 2030 za 31 odstotkov nižji kot leta 2021.
Letos se je Ford zavezal, da bo med vsemi prihodnjimi modeli z modrim ovalom na voljo tudi elektrificirana različica, v začetku tega meseca pa so predstavili tudi nov, do okolja prijazen pristop, ki bo veljal za celotno ponudbo Fordovih vozil. Poleg povsem električnega dostavnika Ford Transit, predvidenega za uvedbo leta 2021, bo Ford konec letošnjega leta na trg poslal tudi novi inovativni dostavnik Transit Custom Plug-In Hybrid z možnostjo mestne vožnje brez izpustov.
Ford raziskuje tudi celostne možnosti, kjer bi lahko uporabo dostavnih vozil nadomestile ali dopolnile druge rešitve. Med njimi je tudi nova digitalna storitev dostave z učinkovito koordinacijo različnih načinov prevoza vključno s kurirji pešci in – v bližnji prihodnosti – kolesarji, ki jo preizkušajo v partnerstvu s podjetjem Gnewt by Menzies Distribution.
“Sprememba načina življenja in dela se odraža na naših potrebah glede transporta. Dostavna vozila in njihovi lastniki so del te spremembe, saj podpirajo izbiro posameznikov glede njihovega dela in nakupovanja,” je povedala Nina Skero, direktorica centra Cebr.