Posledice oviranja dostopa reševalnim vozilom in zamuda pri njihovem prihodu na kraj nezgode so lahko usodni. Strokovnjaki verjamejo, da je mogoče stopnjo možnosti za preživetje v prometnih nesrečah izboljšati za do 40 odstotkov, če bi prva pomoč prispela le štiri minute hitreje.
Ford v sodelovanju z Vodafonom testira tehnologijo povezanih vozil, ki bi voznike opozorila na nezgodo na njihovi poti že nekaj trenutkov za tem, ko je prišlo do nje. Poleg tega lahko sistem zagotavlja zgodnje opozarjanje na bližajoča se reševalna vozila – in poskrbi za napotke, na katero stran ceste naj se vozniki umaknejo, da ne bodo v napoto.
Sistem je zasnovan za vzpostavljanje ‘reševalnega koridorja’, po katerem lahko gasilska, reševalna in policijska vozila hitreje pridejo na kraj nezgode. Preskušajo ga v sklopu projekta KoMoD (Kooperative Mobilität im digitalen Testfeld Düsseldorf, kooperativna mobilnost na digitalnem testnem poligonu Düsseldorf) – 15 milijonov evrov ‘vrednem’ projektu za praktično preskušanje novih tehnologij povezanih vozil in avtonomne vožnje.
“Povezana vozila in avtonomna vožnja sta ključni tehnologiji prihodnosti. Ford ima veliko izkušenj z razvojem in testiranjem komunikacije med vozili in prometno infrastrukturo ter med vozili, vse to pa lahko prispeva k večji varnosti in učinkovitosti na cestah po vsem svetu. Skupaj z družbo Vodafone in v sodelovanju z drugimi podjetji, udeleženimi v projektu, bomo pridobili pomemben vpogled in z izkušnjami s testnega poligona v Düsseldorfu poskrbeli za hitrejši razvoj omrež(en)ja vozil,” je povedal Gunnar Herrmann, izvršni direktor Forda Nemčija.
Že zdaj lahko funkcija ‘eCall’, ki je na voljo v povsem novem Focusu, v primeru nezgode samodejno pokliče reševalne službe ali potnikom omogoči, da to s pritiskom na gumb SOS v vozilu storijo ročno.
V pripravah na prihodnost, ko bodo vozila komunicirala med sabo prek mobilnega telefonskega omrežja in s pomočjo vgrajenih modemov, Ford in Vodafone raziskujeta možnosti funkcije ‘eCall Plus’, ki bi lahko tudi druge voznike v krogu 500 metrov opozorila, da je na cesti pred njimi prišlo do nezgode. Opozorila bi pošiljala tudi udeležena reševalna vozila, na zaslonih v avtomobilih pa bi bil prikazan pravilen način zagotavljanja ‘reševalnega koridorja’.
Na cestah z dvema voznima pasovoma poteka ‘reševalni koridor’ med obema pasovoma – vozniki se umaknejo kar se da na zunanji rob obeh pasov. Če je pasov več kot dva, je umikanje odvisno od zakonsko predpisane smeri vožnje (promet po levem ali desnem voznem pasu). V državah, kjer vozimo po desni strani, se koridor oblikuje med voznim pasom na skrajni levi strani in voznim pasom, ki poteka neposredno vzdolž z njim.
A tudi v državah, kjer je ta pristop predpisan z zakonom, se ga veliko voznikov ne drži. Anketa v Nemčiji je pokazala, da skoraj polovica voznikov ne ve, kako ustvariti ‘reševalni koridor’.
Nova tehnologija dopolnjuje opozarjanje na reševalna vozila, ki ga Ford preizkuša na testnem poligonu KoMoD. Ta tehnologija iz reševalnih, gasilskih ali policijskih vozil pošilja signale voznikom v neposredni okolici, da so seznanjeni z natančnim položajem in oddaljenostjo vozila na nujni vožnji. To je še posebej koristno v urbanih območjih, na primer na križiščih, kjer vozniki morda težko zaznajo, iz katere smeri prihaja sirena.
“Digitalna revolucija prinaša nove oblike mobilnosti, ki bodo morda pomagale reševati življenja na naših cestah,” je povedal Hannes Ametsreiter, izvršni direktor družbe Vodafone Nemčija. “Če vozila komunicirajo med sabo, imajo reševalne ekipe zagotovljeno prosto pot pred sabo, zato lahko pomagajo pravočasno in to v situacijah, ko šteje vsaka sekunda.”
Na testnem poligonu KoMoD bo Ford preizkusil tudi druge tehnologije, ki dokazujejo potencial povezanih vozil. Tako sistem za pomoč pri semaforjih uporablja informacije o časovni uskladitvi semaforjev, sistem informacij obcestne infrastrukture pa s pomočjo naprav ob cestah voznikom posreduje opozorila o omejitvah hitrosti, počasnih vozilih ali zaprtih cestah.