TEKST Gregor Pavšič, FOTO Ford, M-Sport, Red Bull Content Poll
S svojimi širokimi blatniki, velikimi spojleri, predvsem pa izjemno zmogljivostjo pospeševanj, pojemkov in drsenj med ovinki, je nova generacija fieste v dirkaški preobleki WRC postala pravi hit svetovnega prvenstva 2017. Ford Fiesta WRC z moštvom M-Sport ni osvojila le letošnjega naslova svetovnega prvaka v reliju med moštvi, že peti naslov prvaka je osvojil tudi njen najboljši voznik Sebastien Ogier.
Izdelali so jo pri M-Sportu, ki že 20 let skrbi za program Fordovih avtomobilov v svetovnem reli prvenstvu. Tamkajšnji izkušeni inženirji so znali v kratkem časovnem obdobju prek zime razviti povsem nov avto, ki je bil v skladu z novimi tehničnimi pravili za leto 2017, vodja podjetja M-Sport Malcolm Wilson pa je uspel v moštvo privabiti aktualnega svetovnega prvaka Sebastiena Ogierja.
V enem trenutku se je vse združilo v eno celoto. Inženirji so s trdim delom in neprestanim razvojem naredili zelo hiter in zanesljiv dirkalnik, Ogier je v moštvo prinesel zmagovalno mentaliteto svetovnega prvaka in nadgradil 20-letnico sodelovanja M-Sporta in Forda. Za nameček je dozorel še drugi voznik Ott Tanak in Ford si je s svojim dirkalnikom svetovno prvenstvo v reliju podredil tako v razvrstitvi voznikov, kot tudi proizvajalcev.
Če bi odprli pokrov motorja in s prvim inženirjem dirkalnika Chrisom Williamsom pogledali v drobovje tega avtomobila, ki je izdelan za obvladovanje ovinkov tako na suhem asfaltu Korzike, ledeni cesti v zaledju Monte Carla, snegu na Švedskem, kot vročem makadamu Sardinije, bi lahko videli številne visokotehnološke rešitve.
Izhodišča je sicer postavila mednarodna avtomobilska zveza FIA, ki je v tehničnem smislu dovolila več moči, navora, za nameček pa prek aerodinamičnih paketov tudi večji podtlak na hitrejših odsekih. Fiesto WRC tako poganja Fordov 1,6-litrski motor ecoboost, ki ima 380 »konjev« in 450 njutonmetrov navora. Restriktor dovoda zraka v turbo puhalo znaša 36 milimetrov. Razvili so nov šeststopenjski sekvenčni menjalnik, ki prenaša moč na vsa štiri kolesa.
Dirkalnik ima v letu 2017 spet lahko aktivni elektronski diferencial, ki učinkovito razporeja moč in navor med sprednjo in zadnjo osjo. Kombinacija McPhersonovega podvozja in Reigerjevih blažilnikov zagotavljajo ustrezno vodljivost med ovinki, prav tako pa tudi fine nastavitve po željah vsakega posameznega dirkača. M-Sport je ta avto prek zime izdelal povsem na novo, saj je le okrog pet odstotkov delov vzel iz prejšnje generacije Ford Fieste WRC. Pred prvo dirko so opravili več kot 6.300 testnih kilometrov in postavili temelje za poznejše zmage.
Te so že tradicionalno gradile Fordovo prepoznavnost v Evropi. Zadnja Fiesta WRC z letnico 2017 je kajpak le zadnji dirkaški krik polstoletne zgodbe o uspehih na najtežjih relijih sveta. Nekateri Fordovi avtomobili so zaradi relija postali prave avtomobilske ikone. Eden takih je bil Ford Escort s pogonom na zadnji par koles, ki še danes zaradi igrivosti vodljivosti ostaja eden najbolj priljubljenih dirkalnikov v starodobni konkurenci.
Prava dirkaška pošast je bil Ford RS 200 za obdobje znamenite skupine B. Sledila je Ford Sierra RS Cosworth s pogonom na zadnji, a tudi na vsa štiri kolesa. In nato sijajni Ford Escort RS Cosworth. To je bil že avtomobil za enakovreden boj za zmage v absolutni konkurenci svetovnega prvenstva. Kompakten, eksploziven in z velikim zadnjim spojlerjem je bil eden najboljših avtomobilov takratne skupine A. Nato je sledil pakt Forda z M-Sportom. Prišla je era z imenom WRC, torej posebej izdelani maloserijski dirkalniki na osnovi velikoserijskih vozil najbolj prodajanih avtomobilskih razredov. M-Sport je razvil prvo generacijo Focusa WRC, v moštvo privabil šampiona Colina McRaeja in leta pozneje Fordu zagotovil dva naslova svetovnega prvaka med proizvajalci.
V avtomobilskem športu se morajo za uspeh sestaviti vsi koščki mozaika. Pogosto se to zgodi takrat, ko tega nihče ne pričakuje. To se je letos zgodilo po zaslugi Ford Fieste WRC, ki je kot dirkaški prototip postala odličen ambasador nove generacije Ford Fieste ob njenem prihodu na evropski avtomobilski trg. Zmage v družbi neposrednih konkurentov iz avtomobilske industrije so pač najslajše, kajne?
Prispevek je bil objavljen v reviji Ford Magazine jesen 2017 >