Večživka. Večživek. No, to.

08. marca 2023

Terenec v klasičnem tehničnem slogu. Tako klasičnem, da ima več kot stoletje zgodovine. Nekoč uporaben. Danes?

Nekoč je bil Ford T. Ni bil prvi, je pa menda najbolj poznan. Različica Model T Roadster Pickup je imela jasno nalogo: prevažati ljudi (v kabini) in tovor, denimo drva ali štiri ovce (v kesonu). Njegov daljni naslednik je ameriška serija F, ki je daleč najbolje prodajani Ford nasploh. Kupci so zadovoljni.

Večživka. Večživek. No, to.
Dobre pol metra strjenega snega zaustavi vsako terensko vozilo, ne le Rangerja.

Tale ‘naš’ Ranger je manjši od serije F in je namenjen kupcem po vsem svetu. V Evropi je med sebi podobnimi po prodaji na prvem mestu, v naši mali Sloveniji prav tako; lani so jih pri nas prodali skoraj toliko kot vseh ostalih skupaj. Adute ima, očitno, zelo močne.

Večživka. Večživek. No, to.
Ni treba peljati hitro, da nastane takole dinamična fotografija.

Tehnika!

Malo tehnike ne škodi. Vse skupaj sloni na jekleni šasiji z dvema vzdolžnima, prečno povezanima nosilcema. Ne glede na to, kaj ste ali boste slišali: za terensko vozilo je to še vedno najbolj učinkovita rešitev. Spredaj so obese posamične, zadaj pa je prema toga. Ne glede, kaj ste ali boste … tudi za togo premo zadaj; tam je lahko težak tovor in masa najbolje sloni na togi premi. In še: kolesa so daleč od karoserije, kar pomeni dolge hode koles, ki so (tudi) nujni za premagovanje večjih ovir.

Na premo sta postavljena dva dela. Do dveh tretjin je to karoserija, ki spredaj pokriva (kakopak vzdolžno postavljena) motor in menjalnik, v sredini je potniška kabina in pod njo še mehanski razdelilnik pogona in reduktor. Nič sredinskih večlamelnih sklopk, ki zmorejo le slabotne obremenitve. Bolje ne more biti in takšen je ameriški pickup že vsaj tri četrt stoletja. Za karoserijo je na šasijo samostojno pritrjen čvrst keson.

Večživka. Večživek. No, to.
Mokra trava in/ali blato zaustavita tudi športne terence. Ranger to zlahka preči.

Izza volana

Današnji Ranger je glede drugih značilnosti v koraku z ostalimi bolj osebnimi avtomobili. Volanski mehanizem z ravno pravšnjo natančnostjo in trdoto obračanja zagotavlja tipično fordovsko lahkotno vožnjo po cesti. Dolžina 5,3 metra je lahko v mestu moteča, a znaša njegov obračalni krog le 12,7 metra, kar je že zelo blizu večjim cestnim in športnim terencem. Nočna vožnja ni problematična, saj je opremljen z žarometi s tehnologijo LED. Vožnja nasploh je ‘športno udobna’: je dovolj tog, da se ne ziblje, a dovolj mehak, da je mehka tudi vožnja po terenu. Kombinacija usnja in Alcantare na sedežih je vedno prijetna, a tudi sili v spoštovanje glede čistoče čevljev in oblačil, ko vanj sedate med terensko vožnjo. Še nekaj, kar ni nepomembno: za upravljanje preprost in logičen infozabavni sistem Sync3 zagotavlja dobro glasbo, možnost predvajanja le-te s ključka USB ali prek Bluetootha, poslušanje digitalnega radia (DAB) in, jasno, navigacijo. Pride prav tudi daleč od vasi.

Večživka. Večživek. No, to.
Na spodnjem delu dvignjen zadek poskrbi, da je tudi izhodni kot (pri vožnji s strmine na ravnino) neproblematičen.

O uporabnosti

Z očmi današnjega povprečnega kupca morda res drži, da je – svoji dolžini navkljub – takšen pickup le pogojno uporaben. Toda tipičen uporabnik meni drugače: zna uživati v iskanju in uživanju na cestah in brezpotjih, kjer bi popularen cestni ali športni terenec že daleč nazaj pokleknil, najverjetneje s kakšno poškodbo podvozja ali karoserije. A Ford Ranger Stormtrak dviguje uporabnost še na en način: s kesonom. Dolgo so imeli pickupi zadaj le ‘zaboj’ s stranicami, potem so keson oblekli v trpežno črno plastiko in dodali pokrivni rolo s kovinskimi letvami. Krasno, a sila slabo uporabno, sploh pozimi, ko je premikanje roloja naprej in nazaj zahtevalo veliko napora. Zdaj ima Ranger električni (in samodejni – le s kratkim pritiskom na stikalo v kabini ali v kesonu) pomik roloja v obe smeri. Poleg tega je znotraj kesona vzdolžno poljubno (in preprosto) pomična prečna pregrada. Ki pride zelo prav.

Večživka. Večživek. No, to.
Žarometi v tehniki LED odlično osvetljujejo cesto … ali tisto, kar je pač pred Rangerjem.

Nemoteča, še raje pa vabljiva robustnost

Če izvzamemo takšne pickupe, je pravih terenskih vozil za prste ene roke, zato je občutek v in z njim(i) za marsikoga le še oddaljen spomin. Ford Ranger, denimo, navduši že z všečno robustnostjo zunanjosti. Vzpenjanje vanj zahteva nekaj več energije. Zagon 157-kilovatnega, 2-litrskega dizelskega biturbo stroja spremlja gromek in prepričljiv zvok, ki pa je vseeno prijetno uglajen in nemoteč. Nič slabega, prej nasprotno: daje občutek, da se je nanj moč vedno zanesti.

Večživka. Večživek. No, to.
Širina Rangerja Stormtrak z ogledali znaša 2,16 metra.

Nekoč mehanske ročice so že pred dvema desetletjema zamenjali gumbi, ki krmilijo izbiro načina pogona. Še bolj kot gumb s položaji 2H, 4H in 4L navdušita stikali za izklop sistema proti zdrsu koles in vklop zapore zadnjega diferenciala. Zdaj veste, da gre zares. Ampak zares zares.

Večživka. Večživek. No, to.
Toga zadnja prema ni posebej udobna, je pa zdaleč najbolj čvrsta.

Od asfalta do …

Položaj 2H omogoča, da se boste z zadnjim pogonom in z omenjenimi kilovati lahko po urejenih cestah zelo hitro (do 180 km/h) pripeljali do malo zahtevnejšega kolovoza. Tisti, ki so bolj previdne sorte, lahko med vožnjo (do 120 kilometrov na uro) preklopijo v 4H, kar pomeni stalen 4-kolesni pogon. Ta bo zmogel skoraj vse: boljše pospeševanje, boljšo smerno stabilnost in varnejšo vožnjo v ovinek na (splozkem) asfaltu, prehode prek grbin in podobnih ovir, ki so nižje od četrt metra, vožnjo skozi 0,8 metra globoko vodo, plezanje v strmino, kjer vas bo že precej strah, in vožnjo s takšnim bočnim nagibom, da boste želeli skočiti iz avtomobila. Za najbolj vešče je seveda tu še zapora zadnjega diferenciala; ne pretiravajte z njo, vključite jo le, ko bo to zares, ampak zares zares treba (beri: ko se boste morali rešiti iz kakšne sila neugodne situacije).

Večživka. Večživek. No, to.
Upravljanje s pogonom ni posebna znanost. Tri stikala in vrtljivi gumb.

Otroško veselje*

Kam vas lahko popelje? Če ne veste in nimate idej, razmišljajte raje o Pumi, Kugi, Explorerju ali vsaj EcoSportu. Če veste in imate ideje, ne potrebujete navodil. A vseeno. Dežja in snega se boste razveselili vsakič znova, ceste, ki je tudi Google ne pozna, prav tako. Blato pod kolesi vas bo vrnilo v leta, ko ste se z lopatko igrali na dvorišču. Luža na cesti bo vedno preplitka, luža v blatu pa pogosto adrenalinski izziv. Sneg vas bo morda razveselil bolj, kot če bi šli smučat. Lahko pa tudi greste smučat.

Večživka. Večživek. No, to.
S 4-kolesnim pogonom ter z dobrimi gumami je vožnja v snegu lahko tudi igra.

Ogrevanje prednjih sedežev bo poskrbelo, da se boste hitro odtajali, če/ko bo treba pozimi Rangerju z lopato pomagati, da pelje naprej ali nazaj. Videli boste hribe in gore in gozdove in planjave in polja in zapuščene mline in naselja in samoto. Videli boste divje živali, ki jih sicer morda sploh ne bi: jelena, medveda, zajca, sovo, orla, varana … No, slednjega pri nas skoraj zagotovo ne, a ne kaže takoj vreči puške v koruzo.

Večživka. Večživek. No, to.
Prednja sedeža nista le barvno čedna in odeta v usnje. Na daljši poti ne utrujata.

Uporabna večživka

Večživka. Večživek. No, to.
Merilniki so v Rangerju bolj preproste izvedbe, a nič ne manjka.

Zato, pravim, je Ranger (Stormtrak) večživka. Dolgo boste potrebovali, da boste, opremljeni seveda z razumom, prišli do točke, ki je ne bi zmogel. Enako dobro živi na asfaltu, na makadamu, na kolovozu, v blatu, pri vzponih ali spustih, skozi luže, na skalah in še kje. Če ste se prebili do tu, tudi veste, da je uporaben. Če ste take vrste človek. Eh, res je dober tale Ford.

Tekst in foto: Vinko Kernc, Tim Kernc

*Ne vozite tam, kjer lahko poškodujete ali celo uničite naravo in človekovo lastnino.

Večživka. Večživek. No, to.
Stormtrak zmore tudi po zasneženi podlagi pripeljati na kraj, kjer je pogled fantastičen.

Stormtrak je …

Ranger, ki je predvsem glede opreme (in cene) na pol poti med Wildtrakom in Raptorjem. Drznejši od prvega, blažji od drugega. Motor je (lahko) v vseh treh enak, pogon prav tako. V primerjavi z Wildtrakom ima posebna 18-palčna platišča, pnevmatike za ‘vse teree’, električno pomični rolo kesona, oblogo in pomično pregrado v kesonu, črno usnjeno oblazinjenje z rdečimi šivi in nekaj okrasnih elementov zunaj in znotraj. Gre za omejeno serijo, vozila so na voljo le iz zaloge.