Dva Ford Mustanga, med katerima je pol stoletja razlike

24. januarja 2023

V uredništvu Žurnal24 so primerljali dva Mustanga, med katerima je kar pol stoletja razlike.

Avtor: Matija Janežič, Žurnal24.si

Foto: Saša Despot

Ford rad obuja avtomobilska imena iz svoje preteklosti, še posebno, ko gre za športne izvedenke že sicer športnih avtomobilov. Eden takšnih je Ford Mustang Mach 1, ki je na ceste prvič zapeljal leta 1969, zadnjič pa lansko leto.


Kako se sodobni Ford Mustang Mach 1 razlikuje od Forda Mustanga Mach 1 iz leta 1969? Kaj pove primerjava med najnovejšim testnim primerkom in »originalom« iz prve generacije Fordovega slovitega modela?

Dva Ford Mustanga, med katerima je pol stoletja razlike

Ford je z Mustangom, ki ga je prvič predstavil leta 1964, z njim kot športnim avtomobilom vrste »pony car« poskusil pridobiti predvsem mlade voznike, ki nad precej uniformno ponudbo njegovih avtomobilov tistega časa niso bili navdušeni. In uspel. Vendar pa njegov glavni tekmec General Motors ni miroval in Mustang se je kmalu soočal z nevarnima tekmecema v obliki Chevroleta Camara in Pontiaca Firebirda, ki sta poleg tega razpolagala z močnimi športnimi različicami.

Pri Fordu so zato Mustangovo šasijo  začeli prilagajati motorjem V8 in Mustang je leta 1969 naenkrat imel kar šest tovarniških mišičastih verzij: GT, boss 302, boss 429, shelby GT350, shelby GT500 in mach 1. Poleg tega je v obdobju med letoma 1969 in 1973 bilo na voljo tudi sedem variant motorja V8, ki jih je večinoma imel tudi Mach 1, ki je v Mustangovi ponudbi pravzaprav nadomesti Mustanga GT. Kratica GT namreč konec šestdesetih let ni imela takšne motivacijske moči kot danes in zato jih niso prodali prav veliko. Ime Mach 1 se je kot spomin na doseganje nadzvočnih hitrosti slišalo veliko bolj privlačno.

Avtomobil za cestno nastopaštvo

Če so bile ostale različice namenjene predvsem doseganju dirkalnih homogolacij, kar je veljalo za Mustang Boss, ali dirkališčem, kar je veljalo predvsem za Shelbyjevi različici, je bil Mustang Mach 1 narejen predvsem hitrim vožnjam v »civilnem« okolju. Predvsem pa tudi razkazovanju in ustvarjanju hrupa. Njegov osemvaljnik namreč pri polnem plinu povzroči hrup, s katerim gotovo pihne na dušo vsem bencinskim navdušencem.

Dva Ford Mustanga, med katerima je pol stoletja razlike

To sem se lahko prepričal, ko se je na srečanje z novim Mustangom Mach 1 pripeljal njegov starodobni predhodnik iz leta 1969, ki smo ga odkrili v Kranju. Bleščeče črni avtomobil je namreč pravi predstavnik prvega letnika Forda Mustanga Mach 1, ki ga je njegov lastnik pripeljal iz ameriškega Colorada. V Evropi jih namreč ni prav veliko, saj jih Ford nikoli ni prodajal na stari celini, zato je bilo bolj preprosto, da so ga poiskali v njegovi domovini in ga pripeljali v Slovenijo.

Dva Ford Mustanga, med katerima je pol stoletja razlike

Ford Mustang Mach 1 je bil v rvi generaciji na voljo z vrsto osemvaljnikov »small block« različnih moči. Mustang Mach 1, s katerim smo se srečali, ima najmočnejšo različico 5,8-litrskega motorja, ki razvija moč 216 kilovatov. Glede na to, da prihaja iz ZDA in je bil tudi izdelan za ameriške ceste, bi bilo bolj točno, če navedemo, da ima delovno prostornino 351 »kubičnih palcev« in da razvija 294 »konjskih moči«. Ford je sicer to razglašal tudi z izboklino na pokrovu motorja, ki se je vedno prijetno tresla, saj je skrivala zračni filter, ki je bil neposredno pritrjen na motor. In ne. Ta ni nikoli imel turbine, ampak je bil atmosferski. Mimogrede omenimo še zanimivo podrobnost: na izboklini je navedena prostornina motorja v kubičnih palcih, torej 351.

Dva Ford Mustanga, med katerima je pol stoletja razlike

Tri stopnje

Moč motorja se na zadnja kolesa prenaša preko »le« tristopenjskega samodejnega menjalnika. Kako se to pozna na cesti? Njegov lastnik pravi, da do avtocestnih hitrosti gre prav v redu in ima tudi dobre pospeške. Ko enkrat preseže hitrost 130 kilometrov na uro, pa postane glasen in je bolje nogo spustiti s plina in lagodno križariti. Menjalnik je sicer klasičen ameriški samodejni »na vakuume«, zato kakšne bliskovitosti pri prestavljanju ni mogoče pričakovati. Pred časom je bil sicer obnovljen in prestavlja bolj pozno, zato prav pride prav tudi možnost prve in druge prestave, s katerimi lahko vozniki doseže hitrejše prestavljanje, ki je všeč Evropejcem. Gre za klasično razvrstitev na regulatorju menjalnika, kakršne smo poznali, preden so se proizvajalci domislili tiptronica in ročic ob volanu.

Mustang Mach 1 je bil sicer originalno seveda bolj namenjen ravnim ameriškim cestam kot ovinkastim evropskim, zato je lastnik originalno vpetje prednjih koles nadomestil z vzmetnimi nogami, ki avtomobilu zagotavljajo več vodljivosti. Zadaj pa so ostale klasične listne vzmeti, ki smo jih do zdaj že skoraj pozabili celo na konkretnih terencih.

Dva Ford Mustanga, med katerima je pol stoletja razlike

Sodobni Ford Mustang Mach 1, če smo natančni, moramo imenu dodati še 5,0 GT, saj gre za nabrito 5-litrsko različico mustanga GT, je v evropski različici popolnoma prilagojen evropskim cestam. To pomeni, da se nasprotno od ameriškega starodobnega prednika povsem dobro znajde tudi na ovinkih. Še več, prav veselo jih požira. In to ne na živčno športni ampak ležerno rekreativni način. In tudi, če zadek za trenutek izgubi oprijem, ga elektronika bliskovito spet popravi v pravo smer. Le plin je treba malce zmanjšati.

Dva Ford Mustanga, med katerima je pol stoletja razlike

Vmesni plin in elektronika

Svoje pa enačbi doda tudi eden najpomembnejših elementov za ustvarjanje podobe mišičastega avtomobila, 5-litrski motor V8, ki navduši tako z zvokom, ki frekvenco glede na način vožnje spreminja od globokega basa do visokega tenorja, kot tudi z močjo, h kateri v nasprotju z daljnim »small block« prednikom pripomore tudi turbo polnilnik. Motor namreč pri 7.250 vrtljajih razvije moč 338 kilovatov (oziroma 460 KM), pri 4.900 vrtljajih pa navor zelo solidnih 529 njutonmetrov. Namesto tristopenjskega menjalnika pa voznika razveseli natančen in čudovito uglašen šeststopenjski ročni menjalnik, ki mu motor pomaga tudi s samodejnim dodajanjem vmesnega plina za uskladitev vrtljajev.

V nasprotju z daljnim prednikom pa vozniku izdatno pomaga tudi elektronika, ki med drugim omogoča tudi spreminjanje voznega načina, od normalnega in športnega, do gospodarnega in dirkalnega TRACK, ki je seveda namenjen le dirkališču, na kar vas avtomobil tudi opozori. Sodobni Ford Mustang Mach 1 5.0 GT se torej v nasprotju s svojim prednikom lahko suvereno poda tudi na prava dirkališča, kar je nekaj, kar je bilo pred pol stoletja rezervirano za mustange shelbyje.

Dva Ford Mustanga, med katerima je pol stoletja razlike

Takšen Mustang Mach 1 se zato odlično pelje tako na zavitih cestah, kot tudi avtocestah, presenetljivo zadovoljstvo pa je tudi počasna vožnja po mestnem središču. Motor je namreč tako navorno močan, da lahko v prvi prestavi preprosto spustite pedal plina in v »prostem teku« bo peljal okrog 12 kilometrov na uro. V drugi prestavi pa okrog 17 kilometrov na uro.

Priboljšek za vikend

A karkoli z avtomobilom počnete, bo težko porabil manj kot 10 litrov bencina, ob priganjanju pa se boste morali sprijazniti z okolico 15 litrov. Se vam zdi veliko? Starodobni Mustang Mach 1 že med normalno vožnjo težko porabi manj kot 25 litrov bencina na 100 kilometrov. Ob tem se verjetno bolj kot slaba tolažba sliši, da lahko uporablja tudi cenejši nizkooktanski bencin, ki ga pri nas seveda ne dobite več.

Tudi zato je starodobni Mustang Mach 1 bolj namenjen vožnjam za konec tedna. Kar pa ne pomeni, da ga lastnik »ujčka v garaži«. Z njim namreč pogosto razveseljuje obiskovalce srečanj starodobnikov in ljubiteljev ameriških avtomobilov ter naključne mimoidoče opazovalce, nastopil pa je tudi v video spotu skupine Big Foot Mama.

Več na: https://www.zurnal24.si/avto/testi/primerjali-smo-dve-mustanga-med-katerima-je-pol-stoletja-razlike-396239 – www.zurnal24.si