Tekst: Grega Prebil, Žurnal24 & Foto: Saša Despot
Saj poznate ta izraz? Pogosto se uporablja za moške, gospode. Uglajene, zanesljive, močne, tudi robate, ki znajo tudi povzdigniti glas in narediti red. “Takih ne delajo več.” Če to prenesemo na avtomobilski svet, bi navedeno veljalo za družinskega enoprostorca forda S-max. Res je »dinozaver«, a sem bil prav vesel, ker sem se lahko z njim družil 14 dni, je svoj zapis začel Grega Prebil.
Klasičen enoprostorec
Govorim torej o enoprostorcih, oziroma bolje rečeno kralju enoprostorcev Fordu S-max. To je bil nekdaj eden najbolj zaželenih družinskih avtomobilov. Vse do prihoda mega popularnih SUV vozil. A merjeno po družinski uporabnosti ga ni “junaka” med SUV-ji, ki bi lahko bil kos prilagodljivosti in uporabnosti S-maxa.
Ford je še eden tistih proizvajalcev, ki imajo v svoji ponudbi klasične enoprostorce, večina pa danes družinam ponuja SUV-je, zdaj že električne, ali pa večsedežna vozila iz programa lahkih gospodarskih vozil, ki si arhitekturo delijo z LGV vozili in so v prvi vrsti kombiji in šele na račun opreme osebna vozila. Kategorija enoprostorcev se je, zdaj že lahko trdimo, povsem neupravičeno znašla v breznu zgodovine. Zato mi bo žal, ko bo S-max, skupaj z Galaxyjem upokojen. Oba, oziroma vse tri, skupaj z mondeom, bo zamenjal, seveda, SUV.
Atraktivna različica ST-Line s športnimi dodatki
Da S-max še ni rekel zadnje, potrjuje testna, atraktivna različica ST-Line s športnimi dodatki in oznako hybrid na zadku. Bencinski hibrid, ki je lahko brez težav zamenjava tudi za dizla. S-max je vsekakor videti veliko bolj atraktivno od škatlastih družinskih kombijev in po mojem mnenju tudi od številnih SUV-jev. Družinski luksuz je tisto, kar največ šteje pri tem vozilu, se skriva za vrati. Ta so sicer klasična in ne drsna.
Za vrati je povsem drugačno »vesolje«, kot v SUV-jih. Vrhunsko obdelavo kakovostnih materialov dopolnjuje odlična praktičnost, ki jo pokvari morda le nekoliko nesrečno postavljen izbirnik menjalnika v obliki vrtljivega gumba. Zavzame nepotreben prostor v prostoru, kjer bi lahko bil indukcijski predal za polnjenje telefona, na primer.
Ljubitelji najnovejših tehnologij sicer ne bodo preveč navdušeni, saj je v S-maxu polno stikal, zato je videti kot običajen avto in ne kot vesoljska ladja. A v resnici je to odlično. Tudi 8-palčni infotainment zaslon je pogreznjen v armaturno ploščo in ni samostoječ, kar kaže, da to ni najnovejši Fordov zaslon. Enako velja za digitalne merilnike, ki so sicer všečni in informativni, a ima Ford v svojih SUV modelih sodobnejše, privlačnejše. S-Max nudi podporo za Aplle car play, mogoče boste pogrešali boljšo grafično podobo navigacijskih kart, pa ambientalno osvetlitev in še kakšen novodoben pripomoček, a v resnici večine to ne bo niti motilo. Pojasnjujem, zakaj.
Ker je S-max odličen po uporabni plati. Sedeži so odlični, omogočajo nastavitev različnih opor, pozimi pa tudi učinkovito ogrejejo telo v mrzlem jutru. Tudi na daljših poteh so se izkazali za nadpovprečno udobne, med bolj dinamično vožnjo pa odlično zadržujejo telo na mestu.
Prostornost je njegova odlika
Podobno udobje pričakujte tudi v drugi vrsti, kjer je dovolj prostora v vzdolžni in prečni smeri, zato je to eden tistih avtomobilov, ki jih boste zaman iskali pri električni ponudbi družinskih avtov. Na zadnje sedeže lahko namestite kar tri otroške sedeže, saj ima dodane tri nosilce isofix. Vsi sedeži so ločeno vzdolžno pomični, nastavljate lahko tudi naklon.
Da je namensko vozilo za družine z otroki izdajajo tudi mrežice za zasenčenje na zadnjih steklih, mizice na hrbtnem delu sprednjih sedežev in opozorilo na zaslonu, ko ugasnemo motor vozila, da ne pozabimo, da zadaj sedijo malčki.
Pri razporeditvi s petimi sedeži je prtljažnik zares velik. Ne bom se zlagal, da od povprečnega kompaktnega družinskega SUV-ja tudi enkrat bolj prostoren. Zadnja velika prtljažna vrata so se odpirala s pomočjo elektrike, sedeže v drugi vrsti pa smo lahko podrli kar s pritiskom na stikalo v prtljažniku. Ko so podrti je to skoraj kombi. Verjetno bi brez težav v prtljažnik v tem primeru spravili večjo vrtno garnituro.
Dizel ali hibrid?
Ponudba agregatov je z zadnjo posodobitvijo postala precej enostavnejša. Obstaja bodisi dvolitrski dizel z močjo 150 ali 190 KM, medtem ko je šibkejši motor povezan izključno z ročnim, močnejši pa s štirikolesnim pogonom in osemstopenjskim samodejnim menjalnikom. In potem je tu še en močan adut v obliki 2,5-litrskega bencinskega motorja, ki iz hibridnega pogonskega agregata proizvede skupaj 190 konjskih moči.
Motorju z notranjim zgorevanjem pomaga električni motor, ki lahko v določenih situacijah sam, neslišno premika avto. Ko pritisnete gumb za zagon motorja, pod motornim pokrovom ne bo zabrnel bencinski motor.
Neslišno se prižgejo merilniki, avto pa prav tako neslišno spelje naprej. Pri večji hitrosti pa vajeti prevzame motor z notranjim zgorevanjem. Baterije, skrite pod tlemi, so precej kompaktne. Imajo kapaciteto le 1,1 kWh, tako, da ne pričakujte, da boste veliko vozili zgolj v električnem načinu. Vseeno hibrid omogoča odličen kompromis med učinkovitostjo in težo vozila. Hibridni S-max je namreč skoraj tako težak kot dizelski.
Nadstandardno tih avto
In deluje odlično, oba motorja se lepo dopolnjujeta, kot popolnoma usklajen duo. Pri uglajenosti pomaga tudi menjalnik eCVT, ki v osnovi ne prestavlja, ampak spreminja prestavno razmerje. Čeprav se število vrtljajev motorja razlikuje glede na obremenitev, me je presenetilo, kako tih je med vožnjo.
Pri hibridih smo vajeni, da so glasni pri pospeševanju. Motorja v kabini skoraj ni slišati. Ford si je pomagal na več načinov. Poleg odlične zvočne izolacije motornega prostora so v sprednja okna namestili akustične folije, aktivno pa hrup odpravljajo tudi s pomočjo zvočnikov v vozilu. Rezultat? Res nadstandardno tih avto.
Poleg tega je hibrid zelo varčen z bencinom. Po daljšem preizkusu lahko dodamo, da celo prekaša dizelski model, saj je bil v našem primeru, kjer smo naredili veliko primestne in mestne vožnje, elektromotor zelo pogosto priključen. Takrat smo porabo bencina krotili pod šestimi litri, ko smo priključili še avtocestne kilometre je bila povprečna poraba bencina nekoliko večja. Na avtocesti hibrid ni več tako učinkovit, še vedno pa je poraba bencina komaj kaj večja od šestih litrov na 100 prevoženih kilometrov. Torej je tudi na avtocesti lahko alternativa dizlu.
Povprečna poraba je bila skoraj liter manjša kot pri dizelski različici s štirikolesnim pogonom, ki smo jo testirali pred letom in pol. Pravzaprav je le ena bistvena prednost dizla pred tem hibridom, navor, kar vpliva na odzivnost, ko pohodimo stopalko za plin. Tudi vlečna moč je za malenkost manjša, še vedno pa lahko s hibridom za seboj vlečete prikolico mase 1750 kilogramov z zavornim sistemom.
Ford tradicionalno dinamičen
Odlično je tudi podvozje. Pelje se bolje kot vsi SUV-ji na trgu. Ford je že tradicionalno zelo dinamična avtomobilska znamka in S-max v kombinaciji z ST-Line opremo izkazuje vse svoje znanje. Kljub velikosti in teži ohranja spodobno stopnjo okretnosti. Šasija ostane stabilna tudi na cestnih neravninah. Če bi kaj popravili je le debelina volanskega obroča, malo pretanek je.
To je bilo zame res veliko presenečenje. Vedel sem, da je Ford S-max dober družinski avto. Poleg tega, da ima prostorno notranjost, velik prtljažnik in dobro uglašeno podvozje. Največje presenečenje zame je bil hibridni pogonski agregat, ki svoje delo opravlja odlično. Avto ima dovolj moči, hkrati pa je izjemno varčen in odlično zvočno izoliran.
S popustom je cena odlično opremljenega vozila segla malo nad 43 tisočakov. Veliko, boste rekli? Če primerjamo z družinskimi SUV-ji, ki ne morejo ponuditi takega razkošja prostora, še vedno ugodno in vredno premisleka.
Več na: https://www.zurnal24.si/avto/testi/takih-ne-delajo-vec-379538 – www.zurnal24.si