AMZS v sodelovanju s partnerji tretje leto zapored organizira izbor za najboljšega mladega voznika, letos posebej tudi za najboljšo mlado voznico. V prvi fazi izbora, od 14. februarja do 24. marca 2019, AMZS vabi mlade voznike in voznice do 24. leta starosti, da opravijo test oziroma preskus znanja na prenovljeni spletni strani izbora.
Reši test >
Test vključuje poznavanje cestnoprometnih predpisov, prve pomoči, avtomobilizma in avtomobila. Najboljših 50 reševalcev in najboljših 50 reševalk spletnega preskusa bo AMZS povabil v AMZS Center varne vožnje na Vranskem, kjer se bodo v polfinalih, ki bodo 5. in 6. aprila 2019, pomerili v najrazličnejših spretnostnih in vozniških preskušnjah. Najboljši bodo postali finalisti in finalistke izbora. Ti se bodo 9. maja 2019 preizkusili še v finalnem tekmovanju. Finalisti in finalistke, še posebej pa zmagovalec in zmagovalka, bodo postali mladi ambasadorji in ambasadorke varne vožnje.
AMZS izbor organizira v sodelovanju s Policijo, Rdečim križem Slovenije, Javno agencijo RS za varnost prometa ob medijski podpori Vala 202 in pokroviteljev: Zavarovalnica Sava, Summit motors Ljubljana (zastopnik vozil Ford), Continental, Radenska, Petrol, Telekomom Slovenije, Garmin Slovenija in L’Occitane Slovenija (uradni dobavitelj Stillmark d.o.o.).
Na začetku je zbrane nagovoril generalni sekretar Avto-moto zveze Slovenije France Kmetič, ki se je vsem partnerjem zahvalil za njihov prispevek k uspešnosti izbora Najboljši za volanom in povedal, da je interes za izvedbo takšnega tekmovanja tudi v tujini, zato AMZS upa, da bo ta projekt že letos nadgradil ter organiziral izbor na mednarodni ravni v sodelovanju s partnerskimi avtomobilskimi klubi pod okriljem mednarodne avtomobilistične zveze FIA.
Svoje izkušnje in vlogo ambasadorja varne vožnje je nato predstavil lanski zmagovalec Klemen Pongračič, ki je sicer sodeloval že v izboru leta 2017, ko se je njegova pot zaustavila v polfinalu: »To, da si dober voznik, ne pomeni le, kako hitro si upaš peljati v ovinek. Vožnja je velika odgovornost in zanjo potrebuješ veliko znanja. Prepričan sem, da sem k razmišljanju o varni vožnji spodbudil mnoge vrstnike, zagotovo pa vse tiste, ki so se kdaj peljali z mano.« Povedal je, da se je v izbor prijavil skupaj s prijatelji, predvsem zato, ker je v tem videl priložnost voziti nove avtomobile in se česa novega naučiti ter da bi na ta način preizkusil samega sebe.
Ob tem pa je dodal: »Mladi smo glede vožnje precej samozavesti. Tečaj varne vožnje za mlade voznike je zagotovo precej pripomogel k naši varnosti, saj lahko v varnem okolju poligona ugotovimo, kako se avto obnaša v kritičnih situacijah. Tudi zato se je v zadnjih letih ozaveščenost o varni vožnji med nami povečala. Menim, da mladi vozniki nismo takšen problem. Problem so tisti vozniki, ki zase mislijo, da so najboljši.«
Matjaž Leskovar iz Sektorja prometne policije je izpostavil, da kljub izboljšanju prometne varnosti v zadnjih letih mladi vozniki (med 18. in 24. letom) ostajajo kategorija udeležencev v prometu, ki ji je treba posvečati več pozornosti. »Število umrlih mladih voznikov, starih med 18 in 24 let, se je lani (v primerjavi z letom 2017) povečalo z 10 na 14 žrtev (13/19/10/14) [1]. Od 14 mladih voznikov, ki so lani umrli v prometnih nesrečah, jih je bilo kar 10 povzročiteljev (9/10/4/10) [2]. Od teh 10 povzročiteljev je bilo pet voznikov osebnih vozil in pet voznikov motornih koles. V letu 2018 predstavljajo mladi med 18. in 24. letom 15-odstotni delež povzročiteljev vseh prometnih nesreč s smrtnim izidom. Število hudo telesno poškodovanih med mladimi pa se je v primerjavi z lanskim letom zmanjšalo z 79 na 67 oseb, kar je najmanj v zadnjih štirih letih. Število povzročiteljev prometnih nesreč s hudo telesno poškodbo se je tudi zmanjšalo s 43 na 29 oseb. Ta dva podatka sta sicer spodbudna. Vseeno pa si želimo izboljšanja prometne varnosti, predvsem, ko gre za tiste najhujše, najbolj tragične nesreče.« Ob tem je še poudaril, da je večino nesreč mogoče preprečiti že zgolj s tem, da spremenimo svoje vozniške navade.
»Hitrost in alkohol sta še vedno najpogostejša vzroka za najhujše nesreče, zato si želimo, da bi bili mladi odgovorni vozniki. Poleg odgovornega ravnanja pa so še kako potrebne tudi vozniške izkušnje. Želimo si, da bi v čim večjem številu obiskali različne delavnice, sodelovali pri preventivnih projektih in delili izkušnje z vrstniki, starejšimi vozniki in drugimi, ki sodelujemo pri različnih projektih za boljšo prometno varnost. Pristojni si prizadevamo narediti vse, kar je v naši moči, da bi mladi odrasli v odgovorne voznike, z visoko stopnjo prometne kulture in spoštovanja drugih udeležencev. Le tako lahko upamo na boljšo prometno varnost v Sloveniji, predvsem pa bo ob odgovornem ravnanju vožnja varna in v užitek vsem. V Policiji zato pozdravljamo projekt AMZS, ki je en korak več do našega skupnega cilja – vizije nič.«
Drugo leto zapored izbor Najboljši za volanom podpira Javna agencija RS za varnost prometa. Njen prvi mož mag. Igor Velov je za to navedel tri razloge: »Prvi je ta, da gre za projekt s področja prometa in prometne varnosti. V takšnih projektih agencija mora in si želi sodelovati. Drugi je ta, da z AMZS sodelujemo že več let in je dober partner na področju izboljšanja prometne varnosti. Tretji pa je, da projekt odpre oči in približa mladim, kaj pravzaprav pomeni biti najboljši oziroma dober voznik. Človek ne postane dober voznik že s tem, da pridobi vozniško dovoljenje ali ko se pelje iz točke a do b, ampak je za to treba narediti mnogo več. Izbor Najboljši za volanom je dober projekt, saj vpliva na zavest in kulturo voznikov, kar posledično izboljša prometno varnost. Zato si želimo, da se nadaljuje in z veseljem bomo pri njem sodelovali tudi prihodnja leta. Naša naloga je še, da bomo projekt promovirali in pomagali, da zajame čim več mladih voznikov.«
Manuel Pungertnik, vodja AMZS Šole vožnje in inštruktor varne vožnje, je izpostavil, da je Slovenija glede prometne varnosti mladih na pravi poti, nikakor pa še ni na točki, da bi se lahko le hvalili. Predvsem je še vedno preveč mrtvih.
»V AMZS smo naredili analizo prometnih nesreč po kriteriju vozniki osebnih avtomobilov kot povzročitelji prometnih nesreč s hudo telesno poškodovanimi ali umrlimi udeleženci v letih od 2001 do 2018 po starostnih skupinah. Ugotavljamo pozitiven trend za generacije mlajših voznikov, saj število povzročiteljev najhujših prometnih nesreč med mladimi upada, žal pa se povečuje v drugih starostnih skupinah. Moja generacija se ne zaveda dovolj, da je prihodnost na naših cestah odvisna predvsem od mladih voznikov. Na njih je treba graditi in jih voditi skozi nevarne pasti prometa, kar lahko naredimo v varnem okolju poligona. Zelo težko me bo kdor koli prepričal, da lahko le s teoretičnim znanjem in izkušnjami mlademu vozniku dokažemo, da se pri določeni hitrosti na neki razdalji ne bo mogel ustaviti. Ko mu to pokažemo v praksi, se začne zavedati nevarnosti. Cilj vseh deležnikov pri izboru Najboljši za volanom je, da ne želimo mladih učiti le s teorijo, ampak jim želimo v praksi prikazati in pokazati, da se da avto voziti tudi na drugačen način. Mladi vozniki so lahko »frajerji«, a tega jim ni treba početi na način, da se s preizkušanjem svojih meja in sposobnosti na cesti dokazujejo pred vrstniki.«
Ob tem je Pungertnik izpostavil še en razlog, zakaj je treba za večjo prometno varnost načrtno delati z mladimi vozniki: »Za razliko od nekaterih drugih držav v Sloveniji ne opažamo upada zanimanja za pridobitev vozniškega dovoljenja. Pri nas je še vedno tako, da število novih vozniških dovoljenj vsako leto narašča, kar pomeni, da je vse več mladih za volanom. To naj nam bo vodilo, da je cesta eno veliko prizorišče, na katerem se udejstvujemo tako tisti z vrhunsko tehniko vožnje kot tudi tisti, ki tehnike vožnje še nimajo tako dovršene. Zato je ključno, da gradimo vozniško kulturo in s tega vidika je projekt Najboljši za volanom še kako pomemben. Prepričan sem, da se bo na ta način naša varnost dvignila na višjo raven in da bomo zares začeli verjeti v vizijo nič, ki je danes žal vse prevečkrat le na papirju ali v besedah.«
Dober voznik pa mora, poleg poznavanja cestnoprometnih predpisov in veščin vožnje, obvladati tudi znanje prve pomoči. V Rdečem križu Slovenije ugotavljajo, da je še vedno zelo majhen delež ljudi pripravljen nuditi prvo pomoč (zgolj dobrih 30 odstotkov). »Če pridemo do kraja prometne nesreče in vidimo poškodovance, jim pomagajmo, saj šteje vsaka sekunda. Da smo pri tem bolj samozavestni, pa je pomembno obnavljanje usposabljanja nudenja prve pomoči. V Rdečem križu Slovenije si prizadevamo, da bi bilo takšno obnavljanje znanje obvezno vsakih pet let,« je izpostavil Željko Malić. Predstavniki RKS OZ Žalec so v nadaljevanju prikazali tudi temeljne postopke oživljanja z uporabo defibrilatorja, eno od vaj prve pomoči, ki naj bi jo znali vsi, še zlasti pa kandidati za najboljši za volanom.
Katja Grušovnik iz Zavarovalnice Sava, generalnega pokrovitelja izbora Najboljši za volanom, je povedala, da je prometna preventiva zelo tesno povezana s poslovanjem druge največje slovenske zavarovalnice. »Verjamemo, da tovrstni projekti prispevajo k izboljšanju varnosti na cestah. Takšni projekti rojevajo ambasadorje, ki dejansko pripomorejo k širjenju zavesti o pasteh v prometu in pomenu varne vožnje. Opažamo, da so mladi lahko zgled ne le svojim vrstnikom, temveč tudi nam, starejšim, ki imamo nekoliko več izkušenj. Ob tej priložnosti se zato zahvaljujem AMZS, da nadaljuje s tem projektom. V Zavarovalnici Sava v njem sodelujemo kot partner in kot ambasador, saj poskušamo vest o izboru razširiti med svojimi deležniki in zaposlenimi.«
Da je lahko AMZS razširil izbor na najboljšega mladega voznika in najboljšo mlado voznico in da na zmagovalca ter zmagovalko čakata dve Fordovi Fiesti Active, je zasluga Summit motors Ljubljana, zastopnika vozil Ford. »V veliko veselje in ponos nam je, da je Ford že drugo leto partner tako velikega projekta, ki na izredno zanimiv in kakovosten način dviguje stopnjo zavedanja o prometni varnost med mladimi vozniki. Naša investicija v prometno varnost mladih je letos še večja. Tako zmagovalki kot zmagovalcu bomo za eno leto podarili novo Ford Fiesto Active. Užitek pri vožnji je sicer zelo pomemben, a pri tem mora biti vselej v osredju varnost. Pri Fordu zato veliko investiramo v tehnologije, ki vozniku zagotavljajo varnejšo vožnjo in upamo, da bomo tudi na ta način pripomogli k večji varnosti na naših cestah«, je povedal Boštjan Hribovšek, direktor marketinga in komunikacij.
V nagradnem skladu sta tudi pametni uri Garmin GPS z vdelanimi športnimi programi, merjenjem srčnega utripa na zapestju in brezstičnim plačevanjem Garmin Pay™. »Naša stična točka s tem projektom je vzdrževanje kondicije – če si v dobri kondiciji, je tudi lažje sesti za volan in voziti varno«, je dejal Jure Mohorič iz Garmin Slovenija.
Da bi AMZS izbor še bolj približal mladim, nadaljuje lani začeto sodelovanje s Cirilom Komotarjem, ki se mu letos pridružuje še Tjaša Perko. Z njuno pomočjo bo AMZS mlade o varni udeležbi v prometu ozaveščal predvsem prek družbenih medijev. Tjaša Perko je bila vabila zelo vesela in poudarila: »Mladi mnogokrat radi »stopijo po gasu«. Prav je, da jih ozaveščamo, kaj je prav in kaj ne. Z veseljem bom povabila vse punce, ki me spremljajo prek mojih kanalov na družbenih omrežjih, naj sodelujejo. Sicer pa tudi sama že komaj čakam izzivov, ki me čakajo pri tem projektu.«
Ciril Komotar pa je povedal: »Preden sem začel ustvarjati vlog Komotar Minuta, sem domneval, da so mladi zainteresirani le za hitro vožnjo. Ko smo začeli širiti informacijo o izboru Najboljši za volanom, sem bil ne le presenečen, ampak kar šokiran – ne le nad pozitivno energijo, temveč tudi nad pripravljenostjo mladih za sodelovanje in kako željni so znanja ter kako zelo so se pripravljeni učiti. In svoje znanje tudi deliti. To me zelo pomirja, saj dokazuje, da se tisti, ki govorijo, da mladi ničesar ne vedo, motijo. Projekt Najboljši za volanom je dokaz, da smo pri skrbi za večjo prometno varnost na pravi poti.«
Na najboljše čakajo privlačne nagrade
Naslov Najboljši za volanom je že sam po sebi dosežek, ki si zasluži spoštovanje in občudovanje. A najboljši si za svoj trud zaslužijo še več. Nanje čakajo privlačne nagrade. Zmagovalec in zmagovalka se bosta lahko eno leto vozila vsak s svojim tehnološko izjemno pametnim Fordom Fiesto Active 1.0 EcoBoost 100KM z bogato dodatno opremo, pri kateri je poudarek na varnosti in udobju.
Na pogumne mlade voznike in voznice pa čakajo še številne druge zanimive nagrade:
- 2 kompleta 4 premium pnevmatik Continental po izbiri nagrajenca oziroma nagrajenke;
- 2-krat darilna kartica Petrol za nakupe na bencinskih servisih Petrol v vrednosti 400 €;
- 2-krat darilna kartica Petrol za nakupe na bencinskih servisih Petrol v vrednosti 250 €;
- 2-krat darilna kartica Petrol za nakupe na bencinskih servisih Petrol v vrednosti 150 €;
- 2-krat bon za 20-odstotni popust na avtomobilsko zavarovanje Zavarovalnice Sava;
- 4-krat bon za 50-odstotni popusta za 1 leto na paket Telekoma Slovenije Neodvisni B – paket za mlade;
- 6-krat darilni bon za 40 € za AMZS članstvo;
- 10-krat darilni paket L’OCCITANE za fante;
- 10-krat darilni paket L’OCCITANE za dekleta;
- 14-krat bon za svežo prehrano Fresh na bencinskih servisih Petrol in
druge manjše praktične nagrade.
Finalisti in finalistke se bodo na dan finala v posebnem Continentalovem izzivu potegovali še za udeležbo ene osebe na jesenskem Continental Driving Experience 2019, dogodku, ki ga v sodelovanju z AMZS in Komotar minuta organizira Continental Adria pnevmatike. Med vsemi udeleženci polfinalnih izborov pa bo izžrebanih 10 dobitnikov, ki bodo prejeli kolesarsko čelado, in 10 dobitnikov, ki bodo prejeli odsevni jopič (nagrade podarja Javna agencija RS za varnost prometa), med sodelujočimi voznicami in vozniki pa bo dva nagradil še Garmin.
Avto-moto zveza Slovenije je najboljšega mladega voznika v Sloveniji prvič izbirala že leta 1993 – takrat je bila najboljša za volanom voznica, tekmovanje pa obudila 2017, z namenom izboljšanja prometne varnosti med mladimi, ki so ena najbolj ranljivih skupin udeležencev v prometu, mnogokrat pa tudi neupravičeno stigmatizirani kot nevarni vozniki. V izboru Najboljši za volanom imajo mladi vozniki in voznice priložnost potrditi, da so stereotipi marsikdaj res zgolj – stereotipi. Leta 2017 je sodelovalo več kot 1500 mladih, lani že več kot 3000, cilji za letos pa so še večji.