Nov preizkus je pokazal, da lahko Fordove tehnologije za pomoč vozniku že letos pomagajo zmanjšati število zoprnih fantomskih zastojev na cestah.
V Nemčiji je poletna selitev družin na počitnice v južnih pokrajinah takšen fenomen, da je dobila poseben vzdevek: ‘Blechlawine’ oziroma ‘plaz pločevine’.
Na cestah z izjemno gostim prometom – stalnica po Evropi v poletni počitniški sezoni – pogosto in na videz brez pravega vzroka prihaja do tako imenovanih fantomskih prometnih zastojev.
Te zoprne zastoje največkrat povzročijo človeški dejavniki – na primer vključevanje v promet brez uporabe smernikov, motnje med vožnjo, neustrezen način vožnje in dolgi odzivni časi ali nepotrebno zaviranje. Ko en voznik ‘pohodi’ zavore, sledi verižna reakcija, saj na vsem lepem zavirajo tudi vsi drugi in tok vozil se lahko na vsem lepem ustavi.
Zdaj je Ford skupaj z raziskovalci univerze Vanderbilt, zasebne raziskovalne in izobraževalne ustanove iz Tennesseeja v ZDA, nazorno prikazal, da bi bilo možno takšne zastoje zmanjšati na minimum s široko uporabo tehnologij, ki so že na voljo v Fordovih vozilih od male Fieste do dostavnika Transit.
Prilagodljivi tempomat (ACC) lahko samodejno upočasni in nato spet pospeši vozilo, da ohrani tempo in razdaljo do vozila, ki vozi spredaj, vozniku pa na ta način prihrani napor, motnje in slabo voljo.
“Zabavna vožnja na poletne počitnice se lahko hitro spremeni v moro, ko se začne promet premikati s hitrostjo pešca – še posebej, ko ugotovite, kaj je vzrok za takšen zastoj,” je povedal Torsten Wey, vodja oddelka za asistenčne sisteme in varnostne tehnologije pri Fordu Evropa. “Lastnikom Fordov, ki so opremljeni s prilagodljivim tempomatom, svetujemo, da ga uporabijo pri vožnji na počitnice, saj upamo, da bo ta pametna tehnologija prvi korak k razbremenitvi voženj na dolge in kratke proge.”
Na zaprtem Fordovem poligonu je 36 voznikov poskrbelo za simulacijo običajnega prometa na avtocestah in pri tem uporabilo prilagodljivi tempomat. Nato so progo prevozili še enkrat, a brez uporabe tehnologije – sami so morali poskrbeti za zaviranje in pospeševanje vozila.
Rezultat: pri vožnji s prilagodljivim tempomatom je bil vpliv dogodka z zaviranjem veliko manjši kot pri vožnji brez uporabe te tehnologije. Celo v primeru, da je bil prilagodljivi tempomat aktiviran samo v vsakem tretjem vozilu, je test pokazal podobne pozitivne učinke na promet.
“Raziskovalci prometa in inženirji so leta iskali pametne tehnologije, ki bi zmanjšale zastoje, pa naj je šlo za možnost komunikacije med vozili ali vozila, ki bi predvidevala dogajanje na cesti pred njimi,” je povedal Daniel Work, profesor strojništva na univerzi Vanderbilt. “Ta predstavitev je bila edinstvena priložnost za vpogled, kako lahko dostopne tehnologije za pomoč vozniku pozitivno vplivajo na pretok prometa.”
Ford trenutno ponuja prilagodljivi tempomat z 80 odstotki svojih osebnih in gospodarskih vozil v evropski paleti modelov, povsem novi Ford Focus pa je pred nedavnim predstavil tudi izboljšano različico tehnologije, ki prilagodljivi tempomat dopolnjuje s funkcijo Stop & Go, prepoznavanjem znakov z omejitvami hitrosti in usmerjanjem v sredino voznega pasu, da tako zagotovi lahkotno uporabo v prometu s pogostim ustavljanjem in speljevanjem.
Prejšnji raziskovalni projekt, ki so ga ob financiranju EU izvedli v Fordovem raziskovalnem in inovacijskem centru v Aachnu v Nemčiji, je presenetil s sklepom, da bi lahko vozila, opremljena s prilagodljivim tempomatom in tehnologijo opozarjanja na nevarnost naleta, preprečila ali vsaj zmanjšala posledice več kot petih odstotkov nezgod s telesnimi poškodbami na avtocestah, voznikom bi lahko prihranila 3 milijone v zastojih izgubljenih ur letno, porabo goriva v osebnih vozilih pa bi na ta način zmanjšali za tri odstotke.