Članek: revija Obrtnik – julij / avgust 2021, Anton Š.
Na začetku 20. stoletja je bil Kobarid pomembno prometno križišče med Italijo, Avstrijo in Jugoslavijo. S pojavom avtomobilov, se posebej v zgodnjih 30 letih, pa so se skozenj že vozili številni bogati turisti. Albert Gorenšček, izšolan strojni mehanik, je zato izkoristil poslovno priložnost in leta 1919 v majhni mehanični delavnici v centru mesta začel popravljati kolesa, motorje in avtomobile ter drugo mehanizacijo. Začel je obrtno in poslovno pot, ki danes botruje že četrti generaciji družinskega podjetja in spoštovanja vredni več kot 100-letni tradiciji Avtoservisa Gorenšček.
Štiri generacije in več kot sto let avtoservisne tradicije
Temelje podjetja Avtoservis Gorenšček je postavil Albert Gorenšček, ki se je rodil leta 1899 v Kobaridu. Šolal se je v strojno mehanični šoli v Mariboru in prakso opravljal v bližnjem Malečniku. Po zaključku šolanja se je vrnil v domov v Kobarid in leta 1919, kot mlad mojster takoj, odprl svojo prvo mehanično delavnico v centru Kobarida.
Bil je izjemno ambiciozen, zato je leta 1922 najprej zgradil prizidek k domači hiši, kjer je nadaljeval obrt. Žilica napredka ga je gnala v razvoj, zato se je že leta 1926 veliko zadolžil, kupil sosednje zemljišče in zgradil za tiste čase res veliko delavnico, ki je merila kar 24 x 10 metrov. V uporabi je bila že leta 1929. Uspeh ni izostal, saj je bila to daleč največja mehanična delavnica na Primorskem. Tu so opravljali tudi ličarska dela, ob njej pa je kmalu postavil še bencinsko črpalko Shell.
V sto letih izšolali več kot 300 mehanikov
Vsako leto je zaposloval več vajencev in pomočnikov, ukvarjal se je tudi z nabavo strojev in strojne opreme za druga lokalna podjetja. Ves čas pa je pisal dnevnike, ki so danes neprecenljiv vir. To je prenesel tudi na svoje vajence in vsak je imel svoj zvezek, v katerega je zapisoval dela za tekoči dan. Delali so od ponedeljka do sobote po osem ur, ob nedeljah pa so dežurali do dvanajstih. Generacije mojstrov Gorenščkov so vedno rade prenašale znanje, kar dokazuje dejstvo, da se je v vsej stoletni zgodovini pri njih izšolalo že več kot 300 mehanikov.
Po njegovi upokojitvi sta delavnico prevzela dva od njegovih štirih sinov
Nosilec dejavnosti je postal starejši sin Rado Gorenšček, ki je opravljal vsa administrativna dela in nabavo, njegov brat Slavko pa je prevzel organizacijo in delo v delavnici. V delavnici sta delala tudi dva sorodnika, na praksi pa so bili vedno še vsaj štirje vajenci. Rado in Slavko sta dogradila prizidek k obstoječi mehanični delavnici. Slavko pa je pridobil specializacijo za popravila motorjev Puch v Gradcu in Tomos v Kopru. S tem pa so postali tudi pooblaščeni serviserji motorjev obeh znamk. Ko se je spet odprla meja z Italijo, se je povečal tudi obisk Italijanov. Zaradi slabih cest in bolj gostega prometa je bilo vedno več prometnih nesreč in takrat je Slavko izdelal prvi voziček, s katerim so začeli prevažati poškodovana vozila, pozneje pa je izdelal se pravo avtovleko.
Do sedemdesetih letih za obrtnike ni bilo lahko. Rezervne dele in orodje je bilo zelo težko dobiti. V poznih osemdesetih letih, ko so se za obrtnike že kazali boljši časi se je Slavkov sin Marjan Gorenšček, ki je kot otrok veliko časa preživel v delavnici, odločil, da odpre obrt in nadaljuje družinsko tradicijo. Pridobil je pogodbo s Fordom kot pooblaščeni serviser in pozneje tudi kot prodajalec novih in rabljenih vozil. Kot dolgoletni funkcionar je Marjan aktiven tudi v svoji stanovski organizaciji, tako v ODZ Tolmin kot v strokovni sekciji pri krovni organizaciji.
Po osamosvojitvi Slovenije je dodatno posodobil stavbo avtoservisa in vso delovno opremo. V podjetju se mu je pridružila še žena Melita, ki uspešno vodi področji financ in prodaje.
Danes na delu že četrta generacija
Pred petimi leti je kot predstavnik četrte generacije v podjetje vstopil tudi sin Miha, ki kot diplomirani ekonomist, skrbi predvsem za nabavo nadomestnih delov. Opravlja tudi delo sprejemnika in počasi prevzema očetovo odgovornost pri vodenju podjetja.
V podjetju Avtoservis Gorenšček so zavezani zgodovini in svoji tradiciji. V delavnici zato še vedno ponosno hranijo pradedovo stružnico, vrtalnik in večino orodja, s katerim so začeli. Danes opravljajo mehanična, vulkanizerska in karoserijska popravila vseh vrst. Pooblaščeni so za servisiranje vozil Ford in so pogodbeniki za opravljanje avtovleke za vse zavarovalnice in AMZS. Ena od njihovih ‘specialnih’ uslug je tudi strokovno odklepanje vozil.
Z elektrifikacijo v novih 100 let
V zadnjih sto letih so pomagali in še pomagajo številnim voznikom in domačinom, kot tudi tujim turistom, ki se znajdejo v težavah. V svoje delo so vložili veliko časa, odrekanja in vztrajnosti, ob tem pa se vedno razveselijo zahval in ponovnih obiskov svojih zadovoljnih strank. Sedaj, kot pravijo, jih čakajo novi izzivi, prihaja elektrifikacija, na katero se že pospešeno pripravljajo in upajo na uspešno nadaljevanje dejavnosti v svojem novem stoletju.
Anton Š.